Damp

Publiceret

Damp er en forkortelse af Defecits in Attention, Motor Control and Perception. På dansk: Forstyrrelser i aktivitetskontrol, i motorisk kontrol samt i opfattelse og bearbejdning via sanserne.

Børn med Damp er normalt begavede, men på grund af forstyrrelserne løber de ind i faglige problemer i skolen. De har følelsesmæssige, sociale, motoriske og måske også sproglige problemer.

Man ved endnu ikke, hvilket af bogstaverne der har størst ansvar for udviklingen af Damp. Måske er den manglende automatisering af funktioner og færdigheder årsag til alle de øvrige problemer.

Damp er ikke en fremadskridende skade, men ofte et fremadskridende handicap. Damp-børn udvikler ofte lav selvfølelse og mister lysten til livet. Mange børn kommer allerede ud af balance fysisk og psykisk og bliver mismodige og kropumulige, når de er otte-ti år.

Børnene kan ikke vokse sig fra Damp. Men de kan blive bedre til at tackle problemerne, hvis de til stadighed mødes med forståelse og indføling fra omgivelserne. Ellers er der risiko for, at de ender som kriminelle, misbrugere, psykiatriske patienter eller begår selvmord.

Tidligere brugte man betegnelsen MBD (Minimal Brain Dysfunction) for disse børn, men det er en mere upræcis diagnose end Damp. Gennem årene har man også hæftet ord som tumler-fumlere, motorik-, SI-, fighter- og radarbørn, tidligt følelsesmæssigt skadede børn, samspilsramte, hyperaktive, dumme, dovne og adfærdsvanskelige på børnene.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.