Testens mester og hans lærling

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den pædagogiske statistik blev opfundet i 1960 af en dansker, matematikeren Georg Rasch, der var professor i statistik på Økonomisk Institut, Københavns Universitet, og statistisk konsulent på daværende Danmarks Pædagogiske Institut (DPI).

Georg Rasch er i dag kult.

»Den pædagogiske statistik blev født af Rasch ud fra et praktisk ønske om at bygge bro imellem to forskellige læseprøver. Så enkelt er det«, siger professor Peter Allerup, der er elev af Georg Rasch.

»Rasch sad simpelt hen med to læseprøver ude på Danmarks Pædagogiske Institut og ønskede at oversætte resultatet fra den ene prøve til den anden, og så sagde han: Jeg kan da ikke bare slå en ret linje op igennem sådan et diagram og så sige: Hvad der hører til den ene, hører også til den anden. Der er jo variation omkring linjen«.

»Og så sagde han: Hvad må jeg forudsætte af mekanisme bag fremstillingen af hvert punkt, for at jeg kan foretage den brobygning?«

»Og så sagde han: Det, der skal være til stede, skal være hele modellen. Så på den måde udledte han baglæns en statistisk model«.

»Så modellen er et svar på nogle praktiske spørgsmål. Det gør den meget fascinerende, fordi det er der ikke ret mange statistiske modeller, der er«.

»Dér blev den pædagogiske statistik grundlagt, og det er vigtigt. I nogle statistikbøger kan du læse: Nå, Rasch-modellen, det er bare et specialtilfælde af en eller anden overordnet matematisk model. De har slet ikke forstået, at Rasch-modellen er et svar på et praktisk problem«.

Peter Allerup sammenfatter kernen i Raschs model der er kernen i den pædagogiske statistik, som er skelettet i nutidige internationale færdighedstest som Den Store Læseundersøgelse, Timss og Pisa således:

»Det er en matematisk formalisering af ønsket om at foretage objektive sammenligninger«.

En retfærdig test

Den unge matematiker Peter Allerup var studentermedhjælp for Rasch på DPI, skrev speciale om Raschs modeller og blev ansat på DPI i 1970 som pædagogisk statistiker. Denne sommer blev Allerup udnævnt som den første professor i pædagogisk statistik på Danmarks Pædagogiske Universitet.

Han arbejder videre i Raschs ånd. En test skal være retfærdig og præcis, mener han. Målingen skal være objektiv. Fejlkilder skal derfor så vidt muligt elimineres.

Hvis man vil måle, hvor gode eleverne er til for eksempel matematik, så skal man ikke give dem en opgave om fodbold. Så vil besvarelsen nemlig vise, at pigerne er ringere til matematik, end de reelt er.

Den gamle mester skrev sin sidste tavle med matematiske ligninger, kort før han døde i 1980, 79 år.

Allerup viskede dem ikke ud, og nu kommer matematikere fra hele verden og fotograferer tavlen. Fans har også oprettet et såkaldt Rasch Society, der har hjemsted i Chicago, og som udgiver et tidsskrift om Raschs modeller, holder konferencer og endda fejrer mesterens fødselsdag.

»Rasch er for den pædagogiske statistik, hvad Niels Bohr er for fysikken, og Hjelmslev er for sprogvidenskaben«, siger rektor ved Danmarks Pædagogiske Universitet Lars-Henrik Schmidt.

jvolsen@dlf.org

IEA står for The International Asso­ci-ation for the Evaluation of Educational Achieve­ment (præstation).

Timss betyder The Third Mathematics and Science Study.

OECD Organization for Economic Co­operation and Development.

Pisa Programme for International Student Assessment (beskatning; skatteligning; vurdering; fastsættelse; skat; afgift; bøde).