0   166

Det er noget rod

»Modernisering af prøver, eksamener og karakterer« er ingen modernisering, siger DLFs formand

Der er i høj grad brug for at kikke på prøveformer, mener formand for DLF, Anders Bondo Christensen. Men de pejlemærker, der sendes i regeringens nye udspil »Modernisering af prøver, eksamener og karakterer«, er ingen modernisering, påpeger han. »Tværtimod«.

»Vi har brug for hvis vi skal have afsluttende prøver i folkeskolen at de bliver en integreret del af undervisningen, så vi ikke skal spilde yderligere tid på prøvesituationer«, siger DLF-formanden.

Artiklen fortsætter under banneret

»Desuden er det meget betænkeligt, at man endnu en gang sender signaler, som ikke er i overensstemmelse med den paragraf, man selv har vedtaget«, tilføjer han.

»Altså: Hvis man kun vil have skriftlige prøver, kan man jo netop ikke måle i forhold til det, der er hovedopgaven ifølge folkeskolelovens formålsparagraf, nemlig elevernes personlige alsidige udvikling; dannelsesopgaven«.

»Det forhold beskrev vismændene så præcist i deres rapport for nylig: At regeringen sendte nogle politiske signaler, som ikke var i overensstemmelse med den formålsparagraf, de selv havde stemt for. Det er altså noget rod«.

»Derfor synes jeg ikke umiddelbart, det virker som noget særlig godt udspil«, fastslår Anders Bondo, der i øvrigt ville ønske, at der sad nogle lærere, studerende og elever i den karakterkommission, som regeringen just har nedsat. Den be­står af rektorer, skoledirektører og forskere.

jvolsen@dlf.org


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet