Frustrationer før skolestart

Lærerne i Nuuk glæder sig til at se effekterne af en ny skolereform. Men få dage før skolestart virker reformen uoverskuelig og arbejdskrævende

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er to dage til skolestart, og omkring 50 lærere er samlet på Ukaliusaq Skolen i daglig tale USK i centrum af Nuuk. For at komme ind på lærerværelset har de siksakket mellem malerbøtter og små stilladser. Nu sidder de bænket med håndmadder og danskvand og diskuterer sommerferiens oplevelser og skoleårets udfordringer. Dette skoleår er specielt, fordi der skal tages hul på en helt ny skolereform: Atuarfitsialak Den gode skole.

Debbie Damm skal i år undervise 29 timer på mellemtrinnet.

»Der skulle være udarbejdet en mappe med læreplaner, men de fag, som jeg skal have, er ikke kommet endnu. Det er lidt frustrerende«, siger hun.

Nye opgaver

Lærerne på Ukaliusaq skal undervise i en række nye fag. Skolen bliver delt op i yngste-, mellem- og ældstetrinnet. I flere fag skal klasserne på hvert trin deles op i hold på tværs af årgangene. Hver elev skal have en logbog, hvor elevens, forældrenes og lærernes mål for eleven står og løbende evalueres. Yngstetrinnets læreplaner har længe været færdige, og skolen har allerede brugt nogle af de nye principper i de mindste klasser. Skoleleder Karno Lynge er sikker på, at det bliver let at køre yngstetrinnet ind i den nye reform. Læreplanerne for mellemtrinnet er derimod meget forsinkede.

Fællestillidsrepræsentanten for skolerne i Nuuk sidder ved siden af Debbie Damm.

»Man forventer, at vi skal lave en logbog per elev. Vi skal til at niveaudele eleverne. Men da vi endnu ikke har haft nogle prøver, ved vi ikke, hvordan vi skal gøre det. Det kommer til at tage meget tid, og den tid er Hjemmestyret ikke villig til at give os«, siger Trine Juul. Ud over at være fællestillidsrepræsentant har Trine Juul 28 undervisningstimer og er klasselærer for 10. klasse.

»Vi skal til at niveaudele eleverne, men der står intet i læreplanerne om, hvordan vi gør det lige nu og her. Senere kommer der prøver, men nu bliver vi nødt til selv at skabe redskaber til at dele eleverne med«, siger Trine Juul.

Hun uddeler grønne kalendere til alle lærerne, der træder ind på lærerværelset, og krydser samtidig af, om de er overenskomstansatte eller ej.

»Hvis der kommer en konflikt, ved jeg, hvem jeg skal kontakte«, siger hun forklarende til en.

Plads til frustration

»Atuarfitsialak er en kæmpeforbedring, men det kan ikke være rigtigt, at vi sidder her to dage før skolestart og har lærere, der er grædefærdige, fordi de ikke ved, hvordan det hele skal være«, siger Trine Juul.

Debbie Damm er enig.

»Jeg glæder mig til at komme i gang. Jeg har så mange ideer fra faglitteratur og fra aviser. Reformen lægger op til meget teamsamarbejde og projektarbejde, og det er jeg flasket op med fra seminariet. Men problemet er at finde ud af, hvad de nye fag handler om, og få koordineret det i afdelingen og i de team, man er med i«, siger Debbie Damm.

Skoleinspektør Karno Lynge er meget optimistisk over for den nye reform.

»Der er ingen, der har sagt, at det skal køre på skinner. Skolerne har stor frihed til at bygge det op, som de vil. Her har vi valgt, at vi begynder nu. Vi har allerede kørt med afdelingsopdelt skole i flere år«, siger hun.

I sin velkomsttale til skolens lærere fortæller hun, at skolen samme morgen har modtaget seks mapper med læreplaner til mellemtrinnet.

»Jeg vil forsøge at få flere, det kan ikke passe, at I skal dele. Det kan vi simpelthen ikke vente på«, siger hun.

Før hun sender lærerne ud til afdelingsmøder, kommer hun med en opfordring:

»Der er store forventninger til jer. Meld ud med det samme, at det her er noget, vi bygger op hen ad vejen. Vi kommer til at lave fejl, men sådan er det nødt til at være«, siger hun.

Behersket optimisme

Bente Møller er afdelingsleder på mellemtrinnet. Det får hun fem timer om ugen til. Derudover underviser hun 16 timer. Hun har seks timer om ugen til at tage en pædagogisk diplomuddannelse, som hun har brug for i arbejdet med at indføre den ny reform, og har fem ugentlige timer til en pigegruppe på skolen.

På mellemtrinnet underviser knap 20 lærere. Bente Møller har brugt meget energi på at få alt parat til lærernes første dag.

»Det hele kører ikke så godt, som det burde, men vi må gøre, hvad vi kan«, siger Bente Møller, da lærerne går i gang med at snakke om, hvordan man skal udarbejde handleplaner for den enkelte elev.

»Det kommer til at tage tid, for børnene er ikke så gode til at udtrykke, hvad de er gode til, og hvad de ikke er gode til«, siger Bente Møller.

Ved dagens slutning er Debbie Damm mere fortrøstningsfuld.

»Frustrationerne løser sig langsomt, nu har jeg fået at vide, at 6.-klasserne alligevel ikke skal holddeles. Det gør det noget lettere«, siger hun.

På gangen kommer viceinspektør Bodil Kreutzmann elegant uden om håndværkernes forhindringer.

»I overmorgen ser her fint ud. Måske er der nogen, der skal arbejde hele natten. Men vi når det. Det gør vi altid«, siger hun.

mbtrier@org.org

Følg udviklingen i Grønland og stil spørgsmål til lærerparret Karin og Erik, der netop er ankommet til Grønland, på folkeskolen.dk