Medier/film/tv
0   6

I sandhedens tjeneste: Unge skal dannes til kritisk stillingtagen

30.000 elever var i aktion i formiddags, da værterne Erkan Özden og Anika Wetterling inviterede ind i journalistikkens maskinrum til DR’s virtuelle nyhedsevent ’I sandhedens tjeneste’. Og kulturministeren kiggede også med.

Fra nyhedsstudiet bragte Erkan Özden nyhedstelegrammer, mens udskolingselever rundt i landet fulgte med i klasserne. De skulle forholde sig kildekritisk og etisk til dilemmaerne i at bringe de dugfriske informationer.

Fiktive scenarier, men tæt på sandheden

En skole var pludselig afspærret, og en elev stod klar til at lade sig  interviewe. Skulle journalisten interviewe eleven eller ej? Selv om historien var fiktiv, holdt det ikke eleverne på Skolen på Islands Brygge fra at summe og kommentere, når deres kildekritiske stillingtagen blev vakt af værterne. Og så kunne de, i digital-demokratisk ånd, stemme om løsningen fra deres smartphones.

Anika Wetterling sad i et andet studie end Erkan Özden. Her havde hun besøg af et panel på 10 unge, der diskuterede dilemmaerne. En af paneldeltagerne gav udtryk for, at man ikke skulle interviewe eleven ved den afspærrede skole, fordi man ikke vidste nok om sagen endnu. Og når det er et barn, skal man være ekstra opmærksom på, omt han taler sandt.

Artiklen fortsætter under banneret

Kulturministeren vægter den digitale dannelse

Kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen var mødt op på Skolen på Islands Brygge i København, hvor hun overværede nyhedsshowet sammen med en klasse. Baggrunden for hendes tilstedeværelse var, at hun ønsker at sætte en mere troværdig offentlig samtale på den politiske dagsorden. De unges nyhedsvaner er i den forbindelse et varmt emne for hende:

"DR's nyhedsshow i dag viser, at der ligger forskellige overvejelser bagved nyhedsdækningen. Det er vigtigt for de unge, at de lærer at tage kritisk stilling til de nyheder, de præsenteres for", siger hun og nævner en ny rapport om internetbrug og sociale medier, som Kulturministeriet i dag har offentliggjort.

"I rapporten kan vi se, at unges primære kilde til nyheder er sociale medier. Og for de helt unge er det særligt Youtube og Tiktok, som de befinder sig på. Her ligger der nogle algoritmer bag udvælgelsen af indholdet, som vi slet ikke kender til, fordi de eges af amerikanske og kinesiske techgiganter. 'I sandhedens tjeneste' er et godt eksempel på, hvordan public service kan bidrage til den digitale dannelse af de unge", sagde hun til folkeskolen.dk.

Borgernes adgang til troværdige nyhedskilder er en afgørende dagsorden for hende forud for de kommende medieforhandlinger, understreger ministeren.

8.-10. klasser i hele landet havde takket ja til dagens gratis undervisningstilbud fra DR til dansk og samfundsfag. 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.708 andre er allerede tilmeldt

Historie- og samfundsfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for de to fag. I samarbejde med foreningen Falihos.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.582 andre er allerede tilmeldt