Corona
0   3

Ministeren: Automatisk nedlukning skal sikre forudsigelighed

Under onsdagens spørgetime skulle børne- og undervisningsministeren redegøre for logikken bag den automatiske nedlukningsmodel. Svaret fra ministeren lød, at skolerne har brug for den forudsigelighed, som den automatiserede model ifølge ministeren sikrer.

"Finder ministeren det rimeligt, at skoler uden smittetilfælde skal sende deres elever hjem til onlineundervisning, alene fordi skolen eller dele af den ligger i et sogn, hvor der er høj smitte?"

Sådan lød spørgsmålet fra Kenneth Mikkelsen (Venstre) til børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) under onsdagens spørgetime i folketingssalen.

Artiklen fortsætter under banneret

Pernille Rosenkrantz-Theil fastholdt, at der er god grund til at fortsat at gøre brug af den automatiske nedlukning.

"Hvis der er noget, der clasher med en pandemi, så er det godt nok et uddannelsessystem, hvor man typisk planlægger med en ét-årig horisont som minimum, og det vil sige, at det her med at have meget korte horisonter, og at der ikke er forudsigelighed, det er faktisk noget af det værste for uddannelsessektoren", siger ministeren.

En forudsigelighed, som skolerne ifølge Pernille Rosenkrantz-Theil i højere grad sikres med den automatiske nedlukningsmodel.

Desuden pointerede ministeren, at selvom den automatiske nedlukninsmodel har lukket flere og flere sogne, så åbner kommunerne.

"Der er også flere og flere skoler, der åbner - herunder Ishøj, som nogen ellers havde dømt ude indtil sommer".

Pernille Rosenkrantz-Theil mente også, at modellen har vist sin positive effekt i netop Ishøj.

"Når Ishøj kommer tilbage i skole, selvom flere sagde, at de ikke ville vende tilbage, så er det jo fordi den automatiske nedlukning har været effektiv", lyder det fra ministeren.

Kritik fra flere steder

Onsdagens spørger Kenneth Mikkelsen er ellers ikke alene om kritikken af modellen. Siden den trådte i kraft den 12. april, har det automatiserede system nemlig modtaget kritik fra både skoleledere, lærere og kommuner, som tidligere beskrevet på folkeskolen.dk.

Venstremanden henviste under onsdagens spørgetime desuden til en kritik fra regeringens egen ekspertgruppe bragt i Berlingske Tidende den 13. april. Her fortæller professor i Sundhedsøkonomi og medlem af ekspertgruppen Jes Søgaard:

"Vi synes, det er alt for unuanceret, og de har ramt forbi skiven. Omkostningerne er for store, og der er ikke proportionalitet i den her automatiske nedlukning. Det er skolebørnene, man tager som gidsler med den her model".

Ministeren blev derfor også spurgt, hvorfor man i regeringen ikke har valgt at lytte til kritikken fremlagt af ekspertgruppen.

"Vi lytter jo løbende til mange forskellige. Nogle af dem, vi også lytter på, er uddannelsessektoren - skolefolket. Og så lytter vi til ekspertgruppen og på hinanden som partier. Det har i høj grad i uddannelsessektoren været efterspurgt, at der var en forudsigelighed i, hvad man stod overfor", sagde Pernille Rosenkrantz-Theil.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ