Anmeldelse Matematik
0   16

Kom fra intention til handling

Bogen er ikke fyldt med tom snak, men indeholder brugbar viden om, hvordan vi får skabt overensstemmelse mellem intentionen i faghæftet og undervisningens praksis.

Matematiske kompetencer i anvendelse

Fakta


Titel
Matematiske kompetencer i anvendelse

Forfatter
Klaus Fink, Torben Blankholm, Mikael Skånstrøm

Pris
383,75

Sider
224

Forlag
Matematik

"Med lov skal land bygges", står der i Jyske Lov fra 1241. Lovene for folkeskolen og de afledte fagmål og læreplaner er en hel del nyere. Det er tankevækkende, så længe det tager, fra et folketingsflertal bliver enige om en ny skolelov, til intentionerne i loven bliver hverdag i undervisningen.

Artiklen fortsætter under banneret

Matematiske kompetencer blev med KOM-rapporten fra 2002, "Kompetencer og matematiklæring", grundstenen for udvikling af matematikundervisningen i Danmark. Siden har kompetencetænkningen spredt sig til fagmålene for alle de naturvidenskabelige fag i grundskolen. Dermed sagt, at kompetencetænkningen er kommet for at blive. Udfordringen er derfor, hvad der skal til, før de matematiske kompetencer kommer til at afspejle sig i måden at tænke matematikundervisning på for det store flertal af lærerne.

Lad ikke "Matematiske kompetencer i anvendelse" blive endnu en mursten til at samle støv i reolen om matematikfaget i grundskolen. Trods sit massive ydre er bogen i bund og grund en værkstedshåndbog for matematiklærere i hele grundskolen til, hvordan vi kan omsætte intentionen i faghæftet til undervisningens praksis.

"Matematiske kompetencer i anvendelse" er et rigtig godt bud på et overskueligt overblik, der letter processen fra intention til handling. Som forlaget skriver, indeholder "Matematiske kompetencer i anvendelse" masser af konkrete og praksisnære oplæg til undersøgende aktiviteter i matematikundervisningen fra børnehaveklassen til og med 10. klasse.

"Matematiske kompetencer i anvendelse" er tænkt som en opslagsbog for såvel matematiklærere i grundskolen som lærerstuderende med flere. Brug den sådan. Bogens oplæg til aktiviteter er for de fleste enkle og lige til at overføre til den praktiske undervisning. Der er hele bogen igennem oplæg til aktiviteter til både indskoling, mellemtrin og udskoling.

Bogens forfattere har alle rod i folkeskolen og har i generationer været tæt på smeltediglen, hvor læseplaner, undervisningsvejledninger og prøver udtænkes.

Jeg håber inderligt, at bogen kan være med til, at ordene fra Jyske Lov bliver til virkelighed: At intentionen i fagets formål, kompetencemål og læseplan formidles som en undersøgende, kompetenceorienteret undervisning, der giver dybe læringsoplevelser og udvikler vores elever til at blive kritiske hele mennesker.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.041 andre er allerede tilmeldt