Skoleledelse

Videnledelse i skolen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Af Helle Mølsted og Sophie Ellgaard

107 sider, 158 kroner

Dafolo

'Skolen har mistet sit videnmonopol, hvilket betyder, at den naturlige autoritet, som tidligere omgav skolen, forsvinder, i takt med at det almene kulturelle klima ikke længere er traditionelt og autoritært. Derfor må skolen i dag begrunde sig selv, både når det gælder skolens praksis og skolens målsætninger', hedder det i denne bog

Det 'moderne samfund' er afløst af et 'vidensamfund', der stiller helt nye og særlige krav til skolen - og til skolens ledelse.

Man kan sige, at der i dag eksisterer en 'omvendt autoritet, hvor medarbejderne ofte skaber og kontrollerer deres eget arbejde', og hvor ledernes opgaver er blevet mere komplekse og varierede. Lederen har ikke længere til opgave at overvåge medarbejderne, men skal ramme medarbejdernes selvledelse.

Bogen giver en teoretisk og praktisk indblik i, hvordan man kan arbejde med videnledelse.

Den prøver at skabe 'forståelse for begreberne bag' og giver også praktiske ideer og inspiration til, hvordan man som leder eller medarbejder kan begynde at praktisere videnledelse på sin skole.

Emnet aktualiseres ifølge forfatterne ved, at folkeskolen i dag står med den problemstilling, at den i nærmeste fremtid må forholde sig til lærernes høje gennemsnitsalder, stigende krav, og til at unge lærere skifter til andre typer job efter få år som lærer.

De nye unge lærere skal integreres, samtidig med at den ældre generation forlader skoleverdenen.

Skolen skal arbejde med decentrale beslutningsprocesser, indføre en mere fleksibel struktur og uddelegere mere ansvar til lærerne, og det er blandt andet ledelsens ansvar at tage initiativet hertil.

Ledelsen skal fremme samarbejdskulturen i lærerteamene og i folkeskolen generelt.

Gøres der 'en aktiv indsat for at fremme samarbejdskulturen eller vi-kulturen i skolen - og i de enkelte team - vil det give god grobund for at skabe et miljø, hvor videnskabelse og videndeling bliver en naturlig del af hverdagen'.

Arbejdet med videnledelse sætter gang i en 'gennemgående forandringsproces, der kræver vilje, lyst og mod - ikke blot fra ledelsens side, men fra alle skolens medarbejdere'.

Den proces kan fint tage udgangspunkt i en fælles dialog og refleksion på baggrund af denne bogs fokuspunkter.

En fælles videnvision er en god indgangsvinkel til skabelsen at et fælles fodslag og et fælles sprog i organisationen.

Alt i alt mange spændende og aktuelle overvejelser over endnu nogle udfordringer for den udsatte skoleledelse.

Ole Jakobsen