Bevar os vel

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvor bliver diskussionen af om skolens kreative fag, som ret beset bør dyrkes, så mennesket kan styrkes i brug af leg og fantasi, i udtryk, indtryk, empati, fordybelse, ideer, som gavner, stimulerer? Tror man, at ordet 'faglighed' kan klare alt, endskønt vi ved, at barnet rummer mere? Og der er altså flere faktorer, som nu spiller ind: At fægte med en strikkepind er faktisk modedille.

Ja, hvem sku' tro, man ville igen ta' fat med garn og vrang og ret skal være; Denne trang udløser flere fighte.

Sådan er håndarbejde.

Det stiller krav til motorik.

I idræt trænes børns fysik.

Tænk på hvad der må komme af hjertekarsygdomme og dårlig ryg, når barnet bli'r lidt større, hvis man ikke gi'r dem vaner allerede.

Og danske børn er fede af fastfood, fjernsyn og dertil forbruget af computerspil.

I hjemkundskab der læres, hvorledes man ernæres.

I sløjd og billedkunst ser man, hvad hånd og hjerne sammen kan.

Så bli'r eleven større!

Og hvorfor - må man spørge -

forsvinder så de ædle fag?

Næh, boglig lærdom skal man ha'.

Men hvad med alt det andet,

som gør, at man bli'r 'dannet'?

Fru Fischer