Sig mig, hvem du er

Som tidligere topidrætsmand kender badmintonspilleren Poul-Erik Høyer sine styrker og svagheder. Nu lærer han elever og lærere i Hillerød at blive bevidste om deres positive og negative sider

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

'Godt spillet', siger en pige stille, da hun sammen med en gruppe klassekammerater coacher badmintonspilleren Poul-Erik Høyer under en opvisningskamp i deres idrætstime.

'Det er vigtigt med ros. Du kunne også have sagt: 'Hold kæft, hvor går det godt!' Så havde du været en anden type', replicerer OL-guldvinderen fra 1996.

Han er i gang med anden del af et forløb over to tirsdage med 30 elever fra idrætslinjen på 10.-klasse-skolen i Hillerød. I den praktiske del underviser han eleverne i badminton. Teorien handler om, hvordan eleverne er som personer.

'I reagerer ud fra, hvilken type I er. Det så vi sidst, da I skulle løse opgaver med Lego-klodser på tid. Mange af jer prøvede at løse dem så hurtigt som muligt. Jeres puls kom op at køre af bare spænding. Men nogle af jer gav op, hvis I vurderede, at I ikke kunne nå at vinde. Det er et typisk træk hos entusiaster, at de mangler tålmodighed', resumerer Poul-Erik Høyer.

Han skitserer fire persontyper: Ud over entusiasten er det praktikeren, diplomaten og analytikeren. Man indeholder elementer fra dem alle, men én type vil typisk dominere over de andre. Samtidig ændrer man ofte type, i forhold til hvem man er sammen med.

'Hvis I spiller badminton, går I måske målrettet efter et godt resultat. Når I er hjemme hos jeres forældre, retter I jer ind efter dem, mens I viser mere af jer selv, når I er sammen med kammeraterne', forklarer Poul-Erik Høyer.

Der bliver nikket rundt om ved bordene.

Fuld af ideer

Poul-Erik Høyer deler papirer ud til eleverne og beder dem vurdere sig selv ud fra udsagn som: Har du egne meninger, eller søger du accept fra andre? Er du ligefrem og direkte, eller undgår du reaktioner? Arbejder du frit eller systematisk? Udsagnene er delt op i fire kategorier. Til sidst tæller eleverne deres point sammen i hver kategori, tegner deres score ind i et skema og forbinder de fire punkter med streger, så de danner en firkant.

'Hvad er jeg så', spørger 16-årige Talal Osman sin sidemand og viser, hvordan hans firkant trækker over mod venstre side af skemaet.

'Entusiast', lyder svaret.

'Ja, det er det, jeg er', konstaterer Talal Osman tilfreds.

Entusiasten er villig til at tage chancer, fuld af ideer og har mod på at prøve nyt. Det kan være en sælger. Eller fodboldspilleren Pelé.

'En angriber i fodbold skal være entusiastisk. Det kan også være bokseren Brian Nielsen. En time efter at han havde fået tæv af Mike Tyson, var han klar til at møde ham igen. Han så ud til at mene det, selvom han reelt ikke ville have en chance', siger Poul-Erik Høyer og sætter kendte navne på de tre andre typer.

'Analytikeren er sådan én som Bjarne Riis. Han ved lige nøjagtig, hvor han skal sætte ind på Alpe d'Huez', fortæller Poul-Erik Høyer og udnævner midtbaneslideren Stig Tøfting som praktiker og holdspilleren Janne Kolling som diplomat.

'Vi har ikke kun én persontype i os. Der er bare nogle sider, der dominerer mere end andre. Det kan I se på jeres firkanter. De fleste trækker ud til et af hjørnerne i skemaet, men de har også en snert af de andre personlighedstyper', siger Poul-Erik Høyer.

Armene over hovedet

Der er forholdsvis mange entusiaster blandt eleverne, og det overrasker ikke Poul-Erik Høyer.

'Idrætsudøvere er ofte selvcentrerede og kan lide at vinde. Scorer de, reagerer de meget fysisk med armene over hovedet eller ved at rive trøjen af. På samme måde må I gerne vise jeres glæde, når I får en god karakter. Men hvis I bruger den til at hævde jer, risikerer I, at andre ikke kan lide jer. Derfor vælger mange at gå stille med dørene, når de får en god karakter. Det kan meget vel være en analytiker, der tænker sådan. Eller en praktiker. Han ved godt selv, at han har fået en god karakter. Derfor er det ikke nødvendigt at skilte med det', siger Poul-Erik Høyer.

Han taler mest om de positive sider ved de forskellige persontyper. Men de har også negative træk. For eksempel kan entusiasten fare ubetænksomt frem, have gang i for mange projekter ad gangen og mangle tålmodighed. Men også det kan man lære af.

'Det handler om at se de negative sider i øjnene. Ellers kan man ikke lære at beherske dem. Hvis en badmintonspiller er udpræget praktiker, vil han ofte fokusere på det, han allerede er god til. Men han er nødt til at udvikle sine kreative sider. Ellers låser han sig fast i sit spil', forklarer Poul-Erik Høyer.

Den vinkel kan idrætslærer Kasper Gade bygge videre på i idrætstimerne.

'Vi træner ikke så målrettet som på eliteniveau, men derfor kan vi godt snakke med eleverne om deres reaktionsmønstre under træning og i kampe, så de kan blive mere analytiske i forhold til deres præstationer. De har også en alder, hvor de begynder at se på, hvordan de er i forhold til deres kammerater. Derfor er det fint, at de lærer sig selv bedre at kende', siger Kasper Gade i en pause.

Han får også en anden gevinst ud af Poul-Erik Høyers undervisning i den mentale side af idrætten.

'Når jeg danner grupper fremover, vil jeg gøre mere ud af at få alle fire persontyper repræsenteret. Så er der nogen til at få ideer, mens andre henholdsvis kan analysere, om de holder, få samarbejdet til at glide og gøre arbejdet færdigt'.

Entusiaster har negative sider

Umiddelbart bryder Talal Osman sig ikke om at høre, at en entusiast også har negative sider, men ved nærmere eftertanke tager han kritikken til sig.

'Jeg elsker at lave sjov med andre. Men jeg vil gerne lære at tie stille, når grænsen er nået. Jeg brokker mig tit til både dommere og modstandere. Nu ved jeg, at det hænger sammen med, at jeg er en entusiast, og så kan jeg måske lettere forbedre de sider af mig selv. Min træner vil i hvert fald synes, det er en god ide', erkender Talal Osman.

Dermed har Poul-Erik Høyer nået sit mål.

'Jeg vil gerne give eleverne en aha-oplevelse, så de lærer sig selv bedre at kende og lettere kan forstå, hvorfor de reagerer, som de gør. Selv om mange af dem måske glemmer det igen, dukker det op hos dem senere i livet, for eksempel når de skal til eksamen eller til jobsamtale', siger Poul-Erik Høyer.

folkeskolen@dlf.org

Ansat 160 timer om året

Hillerød Kommune har ansat Poul-Erik Høyer i 160 timer om året til at undervise elever, lærere, ledere og idrætsinstruktører. Desuden fungerer den tidligere badmintonstjerne som sparringspartner og igangsætter i forhold til kommunens politik for fritid og børnekultur.

Selvølgelig betyder det noget, at Poul-Erik Høyer er kendt. Det giver opmærksomhed blandt eleverne, og de koncentrerer så dobbelt så længe, som de plejer

Idrætslærer Frank Jensen