Dygtige lærere betaler sig

Den bedste og billigste måde at hæve elevernes niveau i folkeskolen på er uddannelse af lærerne

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvor meget eleverne lærer i skolen, afhænger først og fremmest af lærerens faglige dygtighed og pædagogiske kompetence. Skal elevernes niveau hæves, er den billigste og mest effektive metode at hæve lærerens niveau. Det fastslår en undersøgelse af professor Jan-Eric Gustafsson og Eva Myrberg fra Göteborgs Universitet.

Forskerne har sat sig for at undersøge, hvordan penge og læring hænger sammen.

'Vi får mest uddannelse for pengene ved at bruge dem på læreruddannelsen. Resultatet er entydigt. Læreruddannelse er det bedste for at fremme kvaliteten i skolen. Det virker syv til otte gange så effektivt som at sænke klassekvotienten i folkeskolen', siger Per Fibæk Laursen, lektor i pædagogik ved Københavns Universitet. På konferencen 'Dansk læreruddannelse 2002 - status og perspektiver' fremhævede han de svenske forskeres resultater.

For eksempel er penge brugt på lækrere lokaler og nyt udstyr ikke nogen god investering. Forskerne har ikke fundet noget målbart resultat af, at eleverne er blevet dygtigere af at få bedre fysiske rammer.

Antallet af børn i klasselokalet har en målbar betydning. 13 til 17 børn i lokalet lærer for eksempel mere end børn i klasser med 22 til 25. Men resultatet er ikke lige så tydeligt som lærerens niveau.

'Der ligger et enormt potentiale i at hæve alle lærere op på niveau med de bedste. Hvis vi skal tage kvalitetshensynet alvorligt, er der ingen vej uden om at forlænge uddannelsen. For vi ved, at både grund- og efteruddannelse virker. Og jeg tror, at det er muligt at presse politikerne', siger Per Fibæk Laursen.

vibe

Kilde: 'Ekonomiska resursers betydelse för pedagogiska resultat' af Jan-Eric Gustafsson og Eva Myrberg