Nye læringsveje, andre læringsmiljøer

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvilke nye læringsveje åbner de digitale medier, og hvordan ændrer anvendelsen af it og medier de læringsmiljøer, vi kender i dag? De spørgsmål forsøger en række forskere og praktikere at svare på, når Danmarks Pædagogiske Universitet afholder en åben konference den 21. november under overskriften 'IT, Medier og Læring'. Konferencen tager fat på en række aktuelle pædagogiske områder, blandt andet naturfagsdidaktik, narrativitet og læring, nye billedformer, skæve og anderledes læreprocesser samt arkitekturens og kroppens betydning i fremtidens læring. Derudover bliver der på workshopper mulighed for at stifte nærmere bekendtskab med emner som det virtuelle, tredimensionelle klasseværelse, computerclubhouses, virtuel portfolie og tv som kommunikationsform i undervisningen. Bag arrangementet står Danmarks Pædagogiske Universitets forskere inden for medier og it, der nu er samlet i forskningsprogrammet 'Medier og IT i læringsperspektiv' med Birgitte Holm Sørensen som forskningsleder. Der kan læses mere om konferencen og forskningsprogrammet på nettet. Klik ind på www.dpu.dk og find 'Medier og IT' under forskning/forskningsprogrammer.