Lærer i rampelyset

Som lærer skal man være lidt af en underholder

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvorfor ender så mange lærere i rampelyset?

Folkeskolen har interviewet fire personer, der hver især er havnet på scenen. De tre er blevet der, mens en enkelt har holdt fast i skolen.

En af dem havde dette bud på, hvorfor lærere bliver berømte:

'Jeg kan godt se, det går igen. Jeg ved ikke, præcis hvad det er, men når du har med mennesker og især børn at gøre, er det et enormt organisk materiale. Man skal være lidt af en entertainer. Der er altid fokus på dig som lærer. Du er altid i centrum. Det kan ikke nytte noget at være indadvendt. Måske bliver skolen for lille til den indre entertainer en gang imellem. Og omvendt er der nok også mange optrædere i skolen. Hvis det er for stort et pres at være kendt eller prøve sig som 'stjerne', kan man som lærer få lov til at prøve det af i en mindre målestok'.

En anden mente, at seminariet har en del af skylden. Studier fremelsker ofte folks kreative evner og kan på den måde være med til at skabe stjerner. Det er også et sted, kreative mennesker søger hen, fordi de kan få lov til at dyrke de sider der.

I dette nummer kan du læse om Søren Poppe, der skabte bandet Rollo og King og blev stjerne, samt Nette Høyer Hansen, der havde evnerne til at blive 'Stjerne for en aften', men valgte lærergerningen.

I næste nummer møder du Flemming Jensen, der forlod lærerjobbet kort efter seminariet, og Jørgen Olsen, der holdt fast i skolen, indtil det helt store gennembrud ved det internationale melodigrandprix i 2000.

lgr