Piger vil bare være flotte

Små piger vil ikke være sexede. De efterligner blot rollemodeller med succes

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Bare maver, netstrømper, høje hæle og lav talje. Sådan ser smart tøj ud for 7-13-årige piger. Men det smarte look skal ikke signalere sex og gøre indtryk på det andet køn. Pigerne forsøger blot at udstråle succes i en verden, hvor udseende tilsyneladende betyder alt.

Rollemodellen hedder Britney Spears, og yndlingsudsendelserne er De Unges Melodi Grand Prix og Danish Music Awards.

Det viser en ny undersøgelse, som to forskere fra Københavns Universitet har foretaget blandt 61 piger i alderen fra 7-13 år.

Forskerne kritiserer, at tv via udsendelser som Popstars får piger til at tro, at udseende, tøj og fremtoning er det, som giver beundring og succes i livet. De helt unge kan ikke gennemskue den kommercielle baggrund for den type show, mener de.

Bekymrede forældre og pædagoger diskuterer pigernes påklædning, men i stedet skulle de problematisere en verden, hvor det ydre betyder alt, og hvor kvinderollerne er meget stereotype. Man kunne give pigerne nogle redskaber til at gennemskue, hvad det handler om. Forældrene burde gribe mere ind, slukke for fjernsynet, give pigerne nogle andre oplevelser og rollemodeller, mener forskerne.

De to, Anne Sofie Bay-Petersen og Birgitte Sofie Hansen, har interviewet piger i 1. klasse, 3. klasse, 5. klasse og i 7. klasse.

'De voldsomme debatter blusser op med jævne mellemrum omkring tendenserne til, at små piger klæder sig ud som sexede voksne med bare maver og netstrømper. Pædagoger og forældre råber vagt i gevær, og man taler om, at barndommen bliver stadig mere seksualiseret. Derfor begyndte vi at undersøge, hvordan det egentlig hænger sammen. Hvorfor bruger de den slags tøj? Og hvordan opfatter de sig selv', siger Anne Sofie Bay-Petersen, der selv er 27. Sammen med Birgitte Sofie Hansen på 26 dykkede hun via en række gruppeinterview ned i pigernes verden. De fandt en barndom, som havde ændret sig radikalt, siden de selv var i samme alder.

'Vores pointe er, at pigerne op omkring 12-års-alderen slet ikke ønsker at være seksuelle væsener. De opfatter bare tøjet og moden som en måde at være flot på. De ser alle de medieskabte rollemodeller, som bruger bryster og bagdel til at signalere succes og opnå opmærksomhed. Derfor mener de, at det er den måde, man skal se ud på', siger Birgitte Sofie Hansen.

'I Popstars bliver piger, hvor tilskuerne til koncerterne med Popstars er syv-otte år, hyldet, fordi de ser godt ud. De bliver socialiseret til, at det handler om udseende, bryster og bagdele. Det drejer sig ikke om kvinder eller børn, der er gode til et eller andet', siger de to.

Luder-madonna-figur

Det lægger et stort pres på pigerne. Og det er her, vanskelighederne ligger. Ikke i seksualiteten, mener de.

'Samtidig er rollemodeller som Britney Spears meget sammensatte og tilbyder mange indgange for piger i forskellige alderstrin at identificere sig med. Hun er en slags luder-madonna-figur. Hun har meget tjek på sin seksualitet, samtidig med at hun siger, at hun er jomfru og ikke ønsker at spille op til drenge. På den måde giver hun identifikationsmuligheder for mange typer af piger', mener Birgitte Sofie Hansen.

Pigerne køber bestemt ikke alt, hvad de ser i medierne. For eksempel bryder piger i de små klasser sig ikke om, at det er alt for seksuelt. Hvis man for eksempel kan se bryster, synes de, at det er klamt og smagløst.

'I 7. klasse vil pigerne gerne vise både bagdel og kavalergang, i hvert fald til festerne. De vil være smukke og siger, at det gælder om at have tynde lår og flotte bryster. Men det er ikke velset, hvis man spiller for meget op til drengene. Det er heller ikke derfor, at de ser sådan ud. De opfatter det som et signal om et succesfyldt liv', fastslår Anne Sofie Bay-Petersen.

Der er også et ideal om at være naturlig. Silikonebryster og andre kirurgiske ændringer tager pigerne afstand fra.

Det er mediernes kvindebillede, det er galt med. Ikke pigernes tøj.

'De kvindelige rollemodeller er sexede, smukke og ser stærke ud. Men man ser sjældent konkurrencer, hvor børn er dygtige eller gode til et eller andet. De kvindelige modeller er også mere passive og stereotype end de mandlige. Alle signaler siger til pigerne, at det er udseende, det handler om. Det synes vi er dybt problematisk for, hvordan de piger kommer til at opleve deres liv', siger Birgitte Sofie Hansen.

Pigerne tilbringer meget tid med medier. De bruger medierne til at levere nogle modeller for, hvordan man kan leve som voksen. Nye undersøgelser viser, at piger på ni-ti år bruger fire timer og 21 minutter om dagen på medier, inklusive musik. At dyrke idolerne er en måde at være sammen i venindegruppen på.

Alle 61 piger i undersøgelsen - undtagen to - har været fans af Spice Girls. De to fortalte, at det var problematisk ikke at være med.

Navlen er smart

Pigerne sluger ikke alle de modeller, medierne spytter ud. De er kritiske over for dele af dem. Men de kan ikke overskue, hvordan hele mediebilledet er skruet sammen.

Børn kan ikke læse en voksenbog. De forstår den ikke. Men de kan godt se en videofilm og forstå billederne på deres egen måde. Desuden er mediestjernerne jo ofte konstrueret for at appellere til de helt unge, forklarer forskerne.

'De kan ikke gennemskue, at det handler om at sælge musik og skaffe seere, når man laver et børnemelodigrandprix. De tror, at det er børnenes egen koreografi, de opfører. Og at Spice Girls for eksempel var fire bedsteveninder i virkeligheden', siger Birgitte Sofie Hansen.

Pigerne kopierer idolerne, men modererer tøjet. I første klasse er det navlen, der er smart. I femte klasse er de lidt mere sporty. Og i syvende klasse er det både navle og kavalergang. Men her er det slut med at have idoler.

'Når man spørger pigerne i 7. klasse, hvem de opfatter som idoler, nægter de, at de overhovedet har nogle idoler. De sidder og ser helt ens ud, men siger, at de bare lægger vægt på at være sig selv. Individualitet er et plusord. De opfatter kvinder som Anastacia og Julia Roberts som helt normale kvinder, der bare har fået succes. Der er ikke noget med morgenhår eller træthed. Det er virkelig meget, de skal leve op til', siger Anne Sofie Bay-Petersen.

'Det er foruroligende, at det er de vilkår, børn har i dag. Det ønsker jeg ikke for mine børn. Der er jo i forvejen uanede muligheder, som de hele tiden skal tage stilling til. På den måde er de også selv ansvarlige for, at de får et succesfyldt liv. Det er et kæmpeansvar, de får. Og nogle hårde krav, der stilles, før de kan opleve sig selv som en succes'.

'De ser alle de medieskabte rollemodeller, som bruger bryster og bagdel til at signalere succes og opnå opmærksomhed