Unge foretrækker internet

Børn og unges medievaner er under hastig forandring, viser en ny amerikansk undersøgelse

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Børn og unge er måske hurtigere til at tage internet til sig, end vi hidtil har regnet med. En ny amerikansk undersøgelse viser, at et flertal af såvel børn som unge allerede nu ville foretrække nettet frem for tv, magasiner og radio, hvis de kun kunne benytte sig af ét medie.

Interessen for nettet stiger med alderen. Nettet er det foretrukne medie for 54 procent af de nul-syvårige, 73 procent af de 8-12-årige og 65 procent af de 13-18-årige, viser undersøgelsen.

Tendensen gælder også i Danmark, mener dr.pæd. Birgitte Tufte, der er forskningslektor på Sekretariat for Børnekulturnetværk, Danmarks Pædagogiske Universitet. Hun har tidligere undersøgt danske børns forhold til tv-reklamer og er for kort tid siden vendt hjem efter et studieophold i USA.

'Undersøgelsen bekræfter meget af det, vi allerede ved. Men det er også værd at bemærke, at undersøgelsen er foretaget online blandt den spydspids af børnene, der først har taget internet til sig, og som derfor vil vurdere mediet mest positivt. Alligevel overrasker det mig, at så mange af dem foretrækker net for tv', siger Birgitte Tufte.

Hun påpeger, at andre - såvel kvantitative som kvalitative - undersøgelser viser, at tv stadig spiller den vigtigste rolle i de fleste familier, både i USA og i Danmark. Men den nye undersøgelse viser også, at børn og unge er langt mere engagerede, når de er på nettet, end når de kigger tv.

'Nettet er et interaktivt medie i modsætning til det passive tv. Man er mere engageret, fordi man selv vælger, hvad man vil deltage i. Mange har travlt med at advare mod børn og unges brug af nettet, men hvis det erstatter passiv tv-kigning, kan det være positivt. På nettet kan man spille og kommunikere med andre og være en del af et fællesskab. Mange børn bruger computeren kreativt og socialt', siger Birgitte Tufte.

Børn plager forældre

Udviklingen har imidlertid også en bagside. Den amerikanske undersøgelse viser, at børn og unge er meget lette at påvirke via reklamer både på tv og på net. Ganske vist er 67 procent af dem i stand til at gennemskue, at reklamers vigtigste formål er 'at få dig til at købe ting'. Men hele 11 procent mener, at reklamer har til formål 'at give dig information'.

Og et stort flertal på 65 procent af børnene erkender, at de plager deres forældre for at få de ting, som de kender fra reklamerne. Plageeffekten udnyttes af reklamebranchen.

'Jo ældre børn bliver, jo bedre kan de skelne mellem reklamer og virkelighed. Danske børn er virkelig kritiske. Men det betyder ikke, at de ikke lader sig påvirke. Vi ved nemlig, at børn i stort omfang plager sig til slik, legetøj og underholdning. Og ikke nok med det. De har også indflydelse på familiens øvrige indkøb, for eksempel valget af bil', siger Birgitte Tufte.

'Og her er spørgsmålet, om børn og unge altid er i stand til at identificere, hvad der er reklamer på internet. Netop denne kommercialisering af websites, der henvender sig specielt til børn og unge, er noget, man i øjeblikket er meget optaget af i USA. Man kan næppe lovgive sig ud af det, men man oplever en vis selvregulering i branchen'.

Birgitte Tufte opfordrer til, at man også i Danmark tager hul på debatten om reklamer på nettet, ikke blot blandt politikere, men også blandt undervisere. Danske skolebørn er gode til at genkende reklamer på tv og i de trykte medier. Men de samme regler gælder ikke på nettet, hvor selv voksne kan have svært ved at skelne mellem redaktionelt og kommercielt indhold.-Peter Hartung er freelancejournalist

Undersøgelsen

Undersøgelsen af amerikanske børns medievaner er gennemført online i samarbejde mellem webstederne Advertising Age og NeoPets. NeoPets er en kommerciel hjemmeside med 11 millioner registrerede medlemmer, der opfinder skabninger, som agerer med hinanden i en virtuel verden, Neopia. Der indkom svar fra 12.500 børn og unge.

Læs mere om undersøgelsen på:

www.adage.com/news.cms?newId=33924