Stop ynken

Sæt fokus på arbejdsglæden. Det gør lærernes image bedre, lyder opråbet fra nyuddannet lærer

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lyden af lærernes flerstemmige hylekor i mol fik i sidste uge 29-årige Peter Kristensen til tasterne. En lærer og formanden for Danmarks Lærerforening udtalte sig i en søndagsartikel i Berlingske Tidende om Undervisningsministeriets grønne og røde faghæfter om klare mål i matematik og dansk. Og Peter Kristensen kunne ikke holde sin harme tilbage og skrev et læserbrev.

'Lærerne har i medierne en strøm af ynkelige bemærkninger til nye tiltag. De kommer til at repræsentere landets 60.000 lærere. Men jeg tror, vi er mange, der ikke deler de synspunkter', siger Peter Kristensen.

Han har tidligere arbejdet i Tyskland som sælger i et dansk multinationalt selskab, men de hårde arbejdsforhold fik ham i 1996 tilbage til Danmark og på aftenseminarium i København. Samtidig arbejdede han som lærer med fuldt skema på Dronninggårdskolen i Holte. Da han blev færdiguddannet i 2000, fik han en fast stilling på skolen.

'Al den brok fjerner arbejdsglæden. Hvis man kun fokuserer på de dårlige sider af arbejdsvilkårene, skaber man vrede på lærerværelset. Det er en dårlig spiral. Man må ikke glemme, at hvis man kan lide børn og undervisning, så er det at være folkeskolelærer verdens bedste job. Man har en frihed, som man aldrig ville få i det private erhvervsliv. Det er vigtigt, at man hele tiden fokuserer på fremtiden. Hvor er vi henne om tre år? Det gælder om at få en positiv ånd ind i folkeskolen', siger Peter Kristensen.

På Dronninggårdskolen i Holte er der mange udviklingsprojekter i gang, blandt andet teamudvikling, indskoling og skemafri uger. Lærere og pædagoger kommer med jævne mellemrum sammen på internat for at sikre en fremadrettet skole, og Peter Kristensen ser Undervisningsministeriets nye delmål som et nyt og brugbart instrument for lærerne. På hans skole informerede skolelederen om de klare mål allerede i februar måned. I april måned modtog lærerne hæfterne fra ministeriet. Derfor ser Peter Kristensen ikke noget problem i at bruge dem i dette skoleår.

'Det gælder om at have et højt informationsniveau over for forældrene og bryde janteloven. Man skal simpelthen sige, at det her er jeg god til, og så er forældrene med på det meste', mener Peter Kristensen.

Han har aldrig meldt sig ind i Danmarks Lærerforening. Han føler ikke, at han kan stå inde for foreningens udmeldinger om pressede lærere og nedslidte skoler.

'Jeg er bange for den skræmmekampagne, de kører mod lærerfaget. De fortæller om brok fra forældrene og politikere. De er med til at gøre lærermanglen større, for om få år er der ikke mange, der ønsker at søge ind på seminariet. Det var det samme, der skete med sygeplejerskerne. Den dag Danmarks Lærerforening går til en forhandling med kommunerne og fortæller om alle de positive resultater, de har nået, og kommer med ideer til endnu mere udvikling - den dag melder jeg mig ind', siger Peter Kristensen.-