Profit på skemaet

Antallet af offentlige skoler, der bliver drevet af private firmaer, i USA, er i voldsom vækst. Men skolerne ser ikke ud til at klare opgaven bedre end de offentligt drevne skoler

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En superkritisk analyse er på vej i trykken, oprørte forældre i New Yorks skoler holder protestmøder, og USA's største lærerorganisation er bekymret.

Det største private skolefirma, børsnoterede Edison Schools, er netop nu under pres fra flere fronter, men alligevel er selskabet - og andre private skolefirmaer - i fuld gang med at overtage kontrollen med en lang række offentlige amerikanske skoler. Og de politiske vinde har med Bush ved katederet aldrig været bedre - firmaets aktiekurser stiger støt.

'Bush er meget positiv over for privat-ledede offentlige skoler, hvilket egentlig er overraskende, fordi de klarer sig meget, meget dårligt i hans hjemstat Texas. Men hans forslag om at give et økonomisk tilskud til forældre, der er utilfredse med resultaterne i barnets skole - de såkaldte vouchers - vil i sig selv også betyde endnu flere privatiseringer', vurderer Gary Miron, ledende forsker fra evalueringscentret for undervisning ved VestMichigans universitet.

'Alene fordi mange guvernører, som er modstandere af vouchers, vil forsøge at få flere privatledede offentlige skoler som en slags kompromis mellem forældretilskud og ren privatisering'.

Gary Miron har netop på sin egen krop mærket, at der kan være grund til at være bekymret over private firmaers indtrængen på skoleområdet: Hans kritiske analyse af Edison Schools ti første skoler er netop forsøgt bremset af Edison, oplyser han: Det store fremadstormende og professionelle skolefirma har truet med sagsanlæg, hvis Miron's rapport bliver offentliggjort nu.

I en tid, hvor firmaet rent faktisk ligger i svære forhandlinger med blandt andre New York City om at overtage fem problemskoler - og hvor forældrene protesterer indædt, fordi de ikke mener, at et privat firma skal tjene penge på deres skoler eller fjerne den lokale indflydelse.

Edison begrunder, ifølge Gary Miron, truslerne over for rapportens offentliggørelse med, at de ikke har haft rimelig tid til at kommentere tallene, der viser, at Edisons skoler ikke klarer sig bedre end de offentligt drevne skoler. Og selv om universitetet ikke behøver at rette sig efter det, så kan en retssag blive dyr for et lille universitet, og 'vi er jo et lille universitet imod et stort amerikansk firma fra New York City', siger Gary Miron som forklaring på, at ledelsen på universitetet har givet Edison yderligere nogle dage til kommentarer, før rapporten kommer ud.

'Vor konklusion på analysen, der endnu ikke er offentlig, viser, at eleverne i de ti første skoler, som Edison åbnede i 1995, i gennemsnit ikke klarer sig bedre end eleverne i offentligt drevne skoler. Det har en grundlæggende undersøgelse af Edisons skoler i Miami-Dade-distriktet og i Minneapolis - og en undersøgelse fra lærerforeningen AFT - også vist. Og det er et problem for Edison, fordi firmaet har lovet at kunne gøre det bedre', siger Gary Miron.

Flere firmaer står på spring

Det er nu tilladt i 38 af USA's 50 stater at overlade nøglerne til den offentlige skolebygning og det offentlige tilskud per elev til et privat firma, der skal vise, at det kan gøre det bedre og skabe bedre resultater for eleverne. Og det benytter flere og flere tilsynsførende og skoledistrikter sig af, ligesom flere private firmaer eller organisationer står på spring for at overtage skolerne. Blandt andre Edison Schools, der er det største med i øjeblikket 113 skoler og 57.000 elever. I alt er antallet af disse privatledede offentlige skoler rundt omkring i USA steget til omkring 3.000. Og det selv om der er adskillige eksempler på misbrug med offentlige tilskud og manglende tilsyn, og selv om de private firmaer stadig mangler at bevise, at de rent faktisk gør det bedre.

USA's største lærerorganisation, National Education Association, NEA, er bekymret over denne udvikling af flere grunde. Talspersonen Becky Fleischauer siger:

'Dér, hvor vores bekymring ligger med de privatdrevne skoler, er, at der er et profitmotiv i skoleledelsen, og så vidt vi ved, har de ikke været i stand til at udkonkurrere de offentlige skoler alligevel. Hvis man i de offentlige skoler havde den samme grad af investeringer i professionel efteruddannelse og ny teknologi, som for eksempel Edison Schools har, hvad ville resultatet så ikke blive? Hvorfor kunne disse ting ikke blive gjort i de offentlige skoler i stedet?'

Og hun svarer selv på spørgsmålet: Fordi skoledistrikterne lige for tiden tørster efter en hurtig løsning på problemerne med visse af de offentlige skoler, hvor eleverne falder igennem i de utallige test.

'Og for eksempel Edison har et produkt, der er lige til at sælge, og de sælger sig selv som nogen, der kan løse problemerne i et distrikt. De har erfaring med de problemskoler, som det offentlige ikke har været i stand til at forbedre. Og de kigger efter stadig flere muligheder for at tjene penge til aktionærerne', siger Becky Fleischauer.

At det bliver gjort dygtigt, er både Gary Miron og Becky Fleischauer enige om: Edison har et professionelt program at sælge. I det indbydende og flot opsatte salgsmateriale for Edison Schools fremhæver både elever, forældre, lærere og tilsynsførende den anderledes måde at drive skole på. Til elever tilbydes der længere skoledage og et længere skoleår og sprogundervisning allerede fra børnehaveklassen og til forældrene et udbygget samarbejde. Edison har ligeledes et meget udbygget computersamarbejde med IBM, der sætter dem i stand til at udstyre hver elev fra tredje klasse til ottende med en computer i hjemmet. Lærerne tilbydes hver en bærbar computer og et meget veludbygget efteruddannelsesprogram, der giver dem karrieremuligheder som superundervisere. Og som noget nyt i undervisningsverdenen tilbydes de ansatte aktieoptioner i Edisons skoler. Det vil sige en ret til at købe aktier i Edisons skoler til en bestemt kurs på et givent tidspunkt - hvilket i andre private firmaer viser, at medarbejderne får en stor økonomisk interesse i, at firmaet dels bevares, dels viser gode resultater. Medarbejderne får også en interesse i at blive i firmaet indtil det tidspunkt, hvor de kan købe aktierne til en forhåbentlig favorabel kurs.

Nej til McDonald-stil

Becky Fleischauer fra lærerforeningen udtrykker også bekymring over den manglende lokale indflydelse.

'Det er en lokal beslutning, som lokalbefolkningen skal tage, om, hvilken skole man ønsker. Og de har i nogle tilfælde valgt Edison eller andre private skolefirmaer. Det er op til dem. Vi ønsker bare ikke et 'McDonald-styled' skolesystem, hvor vi vil se en kæde af skoler med det samme koncept overalt. Vi mener, at en lokal skole skal reflektere de lokale værdier, som hvert enkelt sted har', siger hun.

Hun bakkes op af bekymrede forældre i Brooklyn og Harlem, hvis skoler netop står til at blive indlemmet i Edisons fremtidige regnskaber. Som en forælder siger til New York Times: 'Vi kan jo ikke gå til den administrerende direktør for Edison og sige, at 'vi kan ikke lide din måde at køre skole på, og så, fyre ham'.

Dog måtte den tilsynsførende i Dallas, der havde hyret Edison til at lede adskillige skoler i distriktet, træde tilbage sidste år efter uenigheder med skolenævnet om hans disposition, ligesom medlemmer af skolenævnet i San Francisco gik til valg på at få fjernet Edison fra skolerne sidste efterår.

Men trods lokal ballade næsten hvert sted, hvor Edison - eller andre private skolefirmaer - overtager ledelsen af en lokal skole, så forudser Gary Miron, at de private skolefirmaer fortsat vil gå deres sejrsgang. Både i USA og på den anden side af Atlanten.

'Tendenserne er jo de samme', siger forskeren, der har boet og arbejdet i Sverige i ti år og derigennem har fået et indgående kendskab til det svenske, danske og engelske skolesystem.

'Det er et spørgsmål om tid, før Edison også banker på de skandinaviske døre', siger Gary Miron.

Edison Schools har - trods flere henvendelser - meddelt, at firmaet ikke har haft tid til at medvirke til denne artikel, og at et besøg på en af skolerne først kan arrangeres senere.-Dorthe Plechinger er freelancejournalist

Målet er 300 skoler

Edison Project er USA's største private skolemanagerselskab med 113 offentlige skoler i 21 stater og cirka 57.000 elever. Firmaet blev grundlagt i 1995 og blev børsnoteret i 1999. For tiden bliver der forhandlet til flere sider, men først og fremmest er forhandlingerne med det største skoledistrikt i USA - nemlig New York City - om overtagelsen af fem skoler i Brooklyn og Harlem betydningsfulde for Edison. Som vicepræsidenten for udviklingsafdelingen i Edison, Marshall Mitchell, siger til nyhedsbureauet Bloomberg: 'Hvis du kan vende udviklingen i svage skoler i New York City, kan du gøre det overalt. Det er verdens intellektuelle og finansielle hovedstad og hovedstaden for medierne, og folk vil kigge nøjere efter, hvad du gør her, end alle andre steder'.

Indtjeningsmønstret for Edison er, at mange skoler med hver en lille indtjening tilsammen giver et stort udbytte. Edison vurderes først at give overskud til sine aktionærer, når det har omkring 300 skoler - eller virksomheder. Firmaet har, ifølge nyhedsbureauet Bloomberg, tabt 109 millioner dollars siden 1998.

dp