Franske lærere er stressede

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I modsætning til en almindelig antagelse er de franske lærere ikke mere depressive end befolkningen som helhed. Til gengæld er de mere stressede og lider af angst. Det viser en undersøgelse foretaget af lærernes sygeforsikring, MGEN, blandt 10.000 medlemmer.

60 procent af lærerne frygter træthed, 40 procent frygter følelsen af afmagt i skolen. I grundskolen til og med femte klasse er det især mødet med forældrene, der gør lærerne bange. I de større klasser er lærerne bange for at skulle løse konflikter mellem eleverne og for at skulle holde ro i klasserne. Halvdelen af lærerne fra sjette til niende klasse og næsten lige så mange i grundskolen, 40 procent, frygter verbale angreb, mens hver femte kvindelige lærer, selv i de små klasser, frygter fysiske overgreb.

Denne stress i forbindelse med den daglige undervisning giver sig psyko-somatiske udslag i form af allergi, søvnløshed, mavesår og migræne, som er mere udbredt blandt lærere end i befolkningen som helhed. Til gengæld kan man ikke tale om, at disse symptomer udvikler sig til egentlige psykiske lidelser.

For eksempel er andelen af lærere med konstateret depression ikke højere end i resten af befolkningen. Ganske vist forbruger lærerne mere antidepressiv medicin end de fleste andre befolkningsgrupper, men det skyldes, at lærerne bliver bedre behandlet for depressive symptomer end andre, hedder det i rapporten.