Arbejdsgiverne har ansvaret for lærermangel

Hverdagen i folkeskolen skal være god for at tiltrække lærere

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

700 fuldtidsstillinger. Så mange uddannede lærere manglede der i folkeskolen, da DLF gennemførte en undersøgelse af problemet i begyndelsen af året.

'I sig selv er det tal ikke stort, men med en geografisk skævdeling har det givet problemer lokalt. Stort set alle steder berøres i dag af lærermanglen', sagde hovedstyrelsesmedlem Vibeke Lynge, da hun fremlagde hovedstyrelsens forslag til en resolution med noget så utraditionelt som en overskrift.

'Dagligdagen har afgørende indflydelse på rekruttering og fastholdelse af lærere', lød overskriften.

Fra talerstolen var der ingen tvivl om, at det er arbejdsgiverne, der har ansvaret for at skabe gode arbejdsvilkår for alle lærere og for at tage specielle hensyn til ældre lærere og nyuddannede.

'Når hovedstyrelsen ikke stiller et overenskomstkrav om lærerstartsordninger, så er det, fordi vi gerne vil fastholde arbejdsgiverne på dette ansvar', sagde Vibeke Lynge. Hovedstyrelsens forslag blev med nogle få ændringer enstemmigt vedtaget.

Resolution Læreruddannet arbejdskraft

Dagligdagen i folkeskolen har afgørende indflydelse på rekruttering og fastholdelse af lærere.

Folketinget og de kommunale arbejdsgivere skal påtage sig ansvaret for at imødegå mangelen på uddannede lærere.

De må derfor sikre:

at lærernes løn og daglige arbejdsvilkår er attraktive

at læreruddannelsen, herunder praktikken, har en høj kvalitet

at nyuddannede lærere får en ordentlig start på lærerjobbet

at rammeaftalen for seniorpolitik udmøntes.

Det er derfor nødvendigt, at staten og de kommunale arbejdsgivere afsætter særlige midler for at fastholde og tiltrække den læreruddannede arbejdskraft.