Vi er ikke alene

DLF og medlemmerne er nødt til at orientere sig i den internationale uddannelsespolitik, fastslog Rasmus Møller, Lærerstuderendes Landskreds

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kun en enkelt ønskede ordet under behandlingen af delafsnittet om internationale forhold i beretningen: Rasmus Møllerfra Lærerstuderendes Landskreds.

Han havde noteret sig, at de internationale forhold er placeret til sidst i den skriftlige beretning, som om disse forhold er af mindre betydning. Men han noterede sig også, at formand Anni Herfort i sin mundtlige beretning indledte med et internationalt perspektiv på lærerarbejdet i Danmark. Det så Rasmus Møller som et fremskridt.

'Vi håber, at foreningen fremover vil arbejde på at integrere det internationale perspektiv i hverdagspolitikken, sådan som Anni Herfort signalerede i sin mundtlige beretning', sagde Rasmus Møller. 'Ellers er det svært at synliggøre den indflydelse på den enkelte lærers hverdag, som de internationale forhold rent faktisk har'.

'Spørger man en tilfældig lærer, for eksempel hr. Møller: Hvad synes du egentlig om de der New Basic Skills, de taler sådan om i EU? - så ville jeg tænke: Hold kæft, det lyder, som om man skal vide meget om det, før man udtaler sig'.

'Det er brand ærgerligt, for hvis det er reaktionen, så er der fare for, at debatten aldrig kommer i gang'.

Lærerforeningen og medlemmerne er nødt til at orientere sig i den internationale uddannelsespolitik, fastslog Rasmus Møller, simpelt hen for at være klædt på til debatten om den hjemlige skolepolitik, der er stærkt påvirket af EU, USA og OECD.

'Vi tror, det får en meget stor betydning, hvilken form DLF lader det internationale perspektiv antage i det daglige arbejde på alle niveauer'.

'Faktisk tror jeg, det er helt afgørende, at vi formår at gøre internationale tendenser til en vedkommende sag for det helt almindelige medlem - dem, der står med fingrene nede i substansen i folkeskolens hverdag'.

'I tilfældet med Basic Skills og ønsket om klare mål kunne det have været interessant, hvis man tidligt havde kunnet bygge politikudviklingen på medlemmernes opfattelse af, hvad den måde at tænke på, som disse tiltag repræsenterer, ville betyde for deres arbejde, metodefrihed og selvopfattelse'.

Anni Herfort erklærede sig grundlæggende enig med Rasmus Møller. 'Det er utrolig vigtigt, at vi får det internationale perspektiv ind. Desværre kan vi se, at det er svært at få det enkelte medlem til at tænke den vej i en travl hverdag, men det er vigtigt at få det perspektiv ind', sagde hun.