Ministeriets egen skyld

Hemmelige resultater gør det spændende for medier at rangliste skolerne

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Man kan sagtens arbejde statistisk med skoleresultater uden at rangordne skolerne. I stedet skal man bruge tallene til at analysere sig frem til, om der er skoleformer, som andre kan lære af.

Mener evalueringsforsker Peter Dahler-Larsen fra Syddansk Universitet i Odense. Men det kræver, at Undervisningsministeriet lægger tallene frem og allierer sig med institutter, der har forstand på statistik og pædagogik.

'Det vil hjælpe ministeriet med at sætte dagsordenen frem for at gøre det spændende for aviserne at finde nogle tal. Men i Danmark er der ikke tradition for at arbejde med data på den måde. Selv for forskere er det stort set umuligt at få Undervisningsministeriet til at udlevere eksamensresultater fra de forskellige uddannelser', siger Peter Dahler-Larsen.

Han mener, ministeriet skaber wild west-tilstande ved at holde tallene hemmelige.

'Når ministeriet ikke selv vil bruge tallene til at foretage analyser, overlader man det til aviserne at knalde de data af, de nu kan få fat i. Og det er da spændende, når man kan klikke sig ind på sit barns skole og se, hvordan den ligger placeret'.

Undervisningsminister Margrethe Vestager afviser kritikken.

'Der er stor forskel på, hvordan en avis tilrettelægger sit indhold, og på at ophøje nogle tal til officiel uddannelsespolitik. Desuden foretager vi allerede analyser. I øjeblikket er vi ved at undersøge, hvorfor eleverne hurtigere lærer at læse på nogle skoler, mens de er længere tid om det andre steder', siger Margrethe Vestager.

Hun kan dog ikke være sikker på, at hun kan blive ved med at holde skoleresultaterne hemmelige. Jyllands-Posten har bedt Folketingets ombudsmand om hjælp til at få ministeriet til at udlevere 9.-klassernes gennemsnitskarakterer i alle fag for samtlige danske skoler.

stan