Foto: Kirstine Theilgaard

Bondo: Der spilles hasard med skolens værdier

Selvfølgelig er der problemer i folkeskolen - men de kan ikke overskygge billedet af en skole med store kvaliteter, lød DLF-formand Anders Bondo Christensens budskab til sine medlemmer i beretningen på Kongres 05 på Frederiksberg.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Den danske befolkning og arbejdsstyrke bliver i udlandet beskrevet som engageret, selvstændig, fleksibel, veluddannet og demokratisk", sagde Bondo og understregede, at det hænger uløseligt sammen med vi i Danmark allerede fra folkeskolen har fokus på, at viden og kundskaber skal bruges til at sikre den enkelte elev en alsidig personlig udvikling.

"De studerende fra Asien er ufattelig dygtige rent fagligt, de har virkelige en imponerende stor viden. Men det nytter mindre, at man er faglig skarp, hvis man ikke er tilpas nysgerrig og opmærksom og udviser det rette commitment. Jeg opfatter de unge danskere som mere 'hele mennesker' hvad angår kompetencer, personlighed, energi og drive, som Danmark måske ikke er sig helt bevidst, når kritikken falder på uddannelsessystemet", citerede DLF-formanden Heine Askær-Jensen, der er koncerndirektør for 2500 ansatte i Singapore.

Selv efter den seneste OECD-rapport, som roste Danmark for ensartet høj kvalitet i grundskolen, meldte undervisningsminister Bertel Haarder ud, at Danmark får alt for lidt for skolepengene.

"Hvis vi nu ikke nøjes med at skrabe lidt ridser i lakken af katastrofebilledet, men i stedet går i gang med knofedt og lakfjerner, hvilket billede står der så tilbage af folkeskolen? Ja der er naturligvis nogle problemer, der skal løses. Vi skal vurdere, hvordan elever med en svag forældre baggrund kan få et bedre udbytte af skolegangen. Skolerne i ghettoområder har brug for hjælp til at løse udfordringerne. For få lærere har tilstrækkelige faglige kompetencer i naturfagene. De problemer vil imidlertid ikke kunne overskygge billedet af en skole med store kvaliteter. Folkeskolen er fuld af værdier og dem skal vi passe på og værne om samtidig med at vi gør noget ved konkrete problemer", lød lærerformandens budskab.

Regeringen vil ændre folkeskolens formålsparagraf:

"Skolen skal blandt andet ikke længere bygge på åndsfrihed og demokrati - det er ganske vist ikke mere end et år siden, at Venstres formand og landets statsminister fremhævede netop denne del af formålsparagraffen, da han uddelte Venstres frihedspris", sagde Anders Bondo Christensen.

"De der tror, at vi uden omkostninger kan tænke kundskaberne og fagligheden ind i en anden sammenhæng, hvis vi blot hver gang husker besværgelsen 'Vi skal i øvrigt huske de sociale kompetencer', de der argumenterer for, at det bare drejer sig om at hælde kundskaber på - de spiller alvorligt hasard med nogle af de afgørende styrkesider og værdier i folkeskolen og dermed grundlaget for og udviklingen i det danske samfund".