Udlodningsmidlerne går i år blandt andet til styrkelse af elevernes færdigheder i matematik.

Årets udlodningsmidler går til at styrke elevernes faglighed i dansk og matematik

97 projekter og en række tidsskrifter inden for undervisningsområdet kan se frem til at modtage støtte fra Undervisningsministeriets udlodningspulje 2015. Blandt andet gives der penge til styrkelse af elevernes færdigheder i dansk og matematik.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Undervisningsministeriet har modtaget 213 ansøgninger om støtte fra de såkaldt udlodningsmidler i forbindelse med ansøgningsrunden for 2015, og der er nu uddelt 26 millioner kroner af puljen til 97 nye initiativer inden for undervisningsområdet.

Årets pulje har særligt støttet projekter inden for indsatsområderne:

• Styrket faglighed: Dansk, matematik, fremmedsprog og kulturforståelse • Styrket faglighed: Praktiske fag • Styrket faglighed: Naturvidenskab, bæredygtighed og klima • Undervisningsmaterialer om Grønland og Færøerne samt det nordiske samarbejde • Undervisningsmaterialer om globalisering samt øvrige internationale forhold, herunder EU • Styrket IT-baseret undervisning og læring i voksen- og efteruddannelser • Styrket faglighed: Erhvervsfaglig praktikuddannelse og skoleundervisning • Fremme af børn og unges trivsel • Inklusion og undervisningsdifferentiering

Der er også gået penge til blandt andet følgende projekter:

 • En internetbaseret platform til læse- og skrivesvage elever og deres lærere på erhvervsuddannelserne. Gennem adgang til ressourcer som videoer og opgaver skal platformen kunne give eleverne mulighed for at lære at bruge kompenserende it. Desuden vil lærerne gennem en brugerflade kunne designe multimodale fagtekster og opgaver til deres elever.

• 'Brickstarter' - et digitalt undervisningsmateriale, der kan anvendes i faget Håndværk og design i folkeskolen. Ud fra en designbaseret læringstilgang designer eleverne Lego-modeller som "svar" på designmæssige udfordringer i vores omverden, eksempelvis knyttet til emner som forurening, madspil, grøn energi m.v. Salg og markedsføring vil være en integreret del af designtænkningen.

• Et interaktivt digitalt fortælleværktøj, som skal være et redskab til arbejdet med nordisk kulturarv, myter og fortællinger med særlig fokus på indskolingen.

Støtte til tidsskrifter

Udover støtten til de 97 projekter giver Undervisningsministeriet også 300.000 kroner af overskuddet fra Danske Spil og Klasselotteriet til 11 tidsskrifter inden for undervisning.

Hvert år støtter Undervisningsministeriet nye landsdækkende aktiviteter inden for undervisningsområdet gennem projekttilskud. Det kan for eksempel være digitale undervisningsmaterialer eller læringsspil.

Sløjdlærer laver nye håndværk og design-forløb for DR