Debat
Løsningen på inklusionsproblematikken:
At gå bag om børnenes symptomer og vanskeligheder, finde de grundlæggende årsager og eliminere dem.
Her er Marino, Martine og Victor fra interventionsprojekt i specialklasse.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
At gå bag om børnenes symptomer og vanskeligheder, finde de grundlæggende årsager og eliminere dem.
_______________________________________________________
Hvad finder vi bag symptomerne?
Bag indlæringsvanskeligheder ligger typisk fejl-/understimuleret sansemotorik og problemer med at integrere sanseindtryk.
Desuden følelsesmæssig ubalance, som medfører en overproduktion af stresshormoner og dermed forstyrrelse i og hæmning af hjernens funktion og udvikling.
Det medfører koncentrationsbesvær, opmærksomhedsforstyrrelser, svækket korttidshukommelse, hæmmet impulsstyring samt vanskeligheder med at danne sig overblik og at ræsonnere.
Sådan elimineres årsagerne:
Med sansemotoriske øvelser trænes områder i hjernen og nervesystemet
Med mindfulness hjælpes børnene til at få ro i nervesystemet
Med kreative processer hjælpes børnene til at bearbejde svære følelser og derved opnå indre ro
- Med en anerkendende, rummende og struktureret tilgang til børnene bliver de trygge og føler sig mødt
Denne samlede indsats skaber nye nervebaner i hjernen, ro i krop og nervesystem samt nye positive følelsesmæssige erfaringer.
Barnet vil have det bedre med sig selv og fungere bedre sammen med voksne og andre børn. Selvværd og selvtillid styrkes, og forudsætningerne for indlæring bedres markant.
Jeg henviser i øvrigt til dokumentaren "Jeg hader ADHD. Børn i en diagnosetid", som blev vist på TV2 den 04.06.2013