Debat

Uden gode gamle dyder, ingen digital revolution

Med skolernes forældreintra som et jordnært eksempel - basale dyder kan afgøre digital succes eller fiasko. Der er ingen grund til at vente med at bruge forældreintra endnu bedre.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For nylig blev omtalt en undersøgelse, som viste, at både unge og ældre finder det gamle papirbrev mere troværdigt end digitale mails.

I en tid hvor digital post til borgere fra det offentlige overtager al kommunikation, og hvor den digitale revolution flytter mere og mere fra trykte breve og personlige samtaler til digitale beskeder og mails, er det en undersøgelse, som kalder på eftertanke.

Ofte bevæger diskussioner sig på (for) abstrakte og akademiske niveauer. Lad mig give et meget konkret og jordnært eksempel.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Der var en dag fire beskeder i en mail fra mine børns skole, overskrifterne på alle var noget i stil med: Kære forældre, vi…   læs besked på forældreintra.

Jeg åbnede alle fire - de handlede om Emils jakke, Sarahs fødselsdag, valgfag og inklusion. Fra min smartphone i toget blev jeg endnu en gang frustreret. Sikke et digitalt kommunikationskaos. Hvad nu hvis overskrifterne i prioriteret rækkefølge havde været:

  • Vigtigt, dit barn skal vælge tysk eller fransk nu
  • Orientering: Læs kommunens nye inklusionspolitik
  • Emils jakke – tak, den er nu fundet
  • Fødselsdag – hos Sarah den 19 oktober, invitation følger

Og ja, eksemplet er banalt. Jeg havde kun åbnet den første besked lige nu, jeg havde brugt mindre tid, og jeg vidste, hvad der var vigtigt at tale med min datter om over aftensmaden.

Mange fristes til at overse beskeder i den daglige strøm af flygtigt nyt, og skolen går dermed glip af at få deres vigtigste budskaber til at nå modtageren med de problemer, det fører til. Forældre der ikke forstår, stiller mange spørgsmål, skriver mails og bliver usikre.

Eksemplet illustrerer noget ganske basalt. Uanset hvilket system og teknologi så bliver det aldrig klogere, end den måde vi anvender det på. Og da rigtig mange systemer lægger op til flere skriftlige beskeder – virker systemet ikke bedre end den måde, vi skriver og kommunikerer på.

Det er sikkert rigtigt og vigtigt, at et nyt skoleintra system skal erstatte det gammeldags forældreintra. Men der er ingen grund til at vente med at bruge det gamle system til at kommunikere bedre – så er vi mere klar når det nye kommer, for kommunikationsudfordringen forbliver den samme.

Eksemplet fra forældreintra viser et markant dilemma i den teknologiske udvikling.

Brugerne skal være med, ellers glipper anvendelsen. Eksemplet viser, hvor vigtigt det er at skrive kort og præcist i digitale beskeder, så brugerne ikke behøver bruge tid på unødvendige klik.

Hvor banalt det end er – så sker det ikke.  Det handler også om, hvordan beskederne prioriteres, og hvordan systemet er sat op – altså den menneskelige hånd, som er helt nødvendig for at sikre anvendelsen af systemet.

Forskning viser, at digital læsning  er udfordret kraftigt. Således er det anerkendt, at læsningen af trykte medier som udgangspunkt fungerer bedre for menneskets hjerne: Vi fordyber os bedre og forstår mere, mens det digitale medie indbyder vores hjerne til mere flygtig læsning og forståelse.

Denne viden stiller nye krav til, hvordan vi skriver, præsenterer og anvender tekster digitalt, men den stiller også krav til, hvordan vi kommunikerer til forskellige målgrupper, og hvornår vi supplerer den digitale kommunikation – og med hvad.

Læs blogindlæg på denoffentlige.dk om hvordan vi midt i en digital revolution, der finder sted så hurtigt, at vi alle nøgternt har svært ved at følge med, skal huske basale, gamle dyder  - med forældreintra som det jordnære eksempel.