Hans Bøgesvang Riis tog efter seks måneder konsekvensen af det, han kalder »en syg kultur« i Arbejdsskadestyrelsen, og sagde sit job op på grund af den tilfældige og alt for hastige sagsbehandling.

Kvantificeret sagsbehandling:
 Arbejdsskadestyrelsens afgørelser er ofte helt tilfældige

Arbejdsskadestyrelsen er mere optaget af at træffe hurtige afgørelser end rigtige afgørelser, lyder kritikken fra tidligere ansat jurist, DLF og flere advokater.

Publiceret

Pris for personligt mod

Hans Bøgesvang Riis fik Retspolitisk Forenings hædersprisKafkatten som en »anerkendelse af sit personlige mod og sinansvarsfølelse som embedsmand over for de borgere, som hansafgørelser får betydning for«.

Proask koster hele tiden penge

Arbejdsskadestyrelsens nye it-system Proask har indtil udgangenaf 2013 kostet 265 millioner kroner. Det forventes aldrig at blivetaget i brug, men beløbet bliver løbende større, indtil der tagesen endelig beslutning om at skrotte systemet.

Proask lukker

Beslutningen om at lukke Arbejdsskadestyrelsens fejlslagneit-system Proask blev taget, kort før Folkeskolen gik i trykken. Desamlede omkostninger blev 283 millioner kroner.

Arbejdsulykker i 2012

83 procent kvinder 
(foreningens medlemsandel 70 procent).

17 procent mænd 
 (foreningens medlemsandel 30 procent).

Afsluttede arbejdsulykkessager iDLF

154 arbejdsulykkessager i DLF blev afsluttet i 2012:

93 anerkendt

14 afvist

47 afsluttet uden afgørelse

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I fjor kom 350 lærere til skade, mens de var på arbejde. De seneste fem år er antallet af lærere, der kommer ud for arbejdsulykker, steget, selv om antallet af ulykker generelt er faldet. Men kommer en lærer til skade, kan han eller hun risikere at blive udsat for usaglig sagsbehandling i Arbejdsskadestyrelsen.

Det mener kritikere, som Folkeskolen har talt med.

I efteråret rejste flere en massiv kritik af Arbejdsskadestyrelsens behandling af skadelidte borgere. Forrest gik Hans Bøgesvang Riis. En jurist, som efter seks måneder sagde op i Arbejdsskadestyrelsen på grund af »resultatorienteret sagsbehandling«, som han følte gik ud over behandlingen af de arbejdsskadede. Han sagde sin stilling op og skrev en meget kritisk kronik i Politiken i oktober sidste år.

»Det er en syg arbejdskultur, og årsagen ligger i høj grad hos ledelsen. Hos topledelsen«, siger Hans Bøgesvang Riis til Folkeskolen. »Den tilskadekomne kan få vidt forskellige afgørelser, afhængigt af om sagen tilfældigvis havner hos en slapper eller en strammer. Det er vigtige sager, hvor vores afgørelse ofte har stor betydning for resten af den tilskadekomnes liv. Jeg havde ondt af de skadelidte. Jeg havde det dårligt med at blive presset på min faglighed. Jeg fik det psykisk dårligt af at behandle andre så dårligt«, siger juristen, der i dag arbejder som sommelier hos et vinfirma.

Hans Bøgesvang Riis fortæller, hvordan medarbejderne i styrelsen blev målt på antallet af afgørelser. Derudover blev de målt på, hvor mange point de forskellige sager udløser.

»Det er disse måltal, der afgør, om man kan få et tillæg i de årlige lønforhandlinger, og om man kan gøre karriere i styrelsen«, skrev han i kronikken.

I de seks måneder han arbejdede i styrelsen, steg måltallet fra 120 point op til næsten 300. I perioden gennemførte Arbejdsskadestyrelsen desuden et større antal fyringer.

Hans Bøgesvang Riis har arbejdet i staten i 12 år og været tillidsrepræsentant. Derfor opsøgte han, kort efter at han blev ansat i Arbejdsskadestyrelsen, ledelsen for at råbe systemet op. Men de lyttede ikke. Til gengæld betød hans højlydte farvel i dagbladet Politiken massivt pres på Arbejdsskadestyrelsen.

DLF indbringer ti arbejdsskadesager for ombudsmanden

 

Stærk kritik

Kritikken støttes af DLF's advokat Søren Kjær Jensen fra Elmer og Partnere, som fører arbejdsskadesager for mange af landets fagforbund.

»Arbejdsskadestyrelsen er mere optaget af hurtige afgørelser end af hensynet til den økonomiske kompensation til den skadelidte. Arbejdsgangen i styrelsen modvirker på nogle områder formålet med Arbejdssikringsloven«, siger Søren Kjær Jensen til folkeskolen.dk

I loven står, at det primære formål med arbejdsskadesystemet er at sikre, at tilskadekomne får en økonomisk kompensation for de helbredsmæssige og sociale følger, som en arbejdsskade har forvoldt. Desuden understreges det, at loven skal sikre, at de tilskadekomne så vidt muligt skal bevare en tilknytning til arbejdsmarkedet.

Advokaterne skriver i deres fælles brev til Arbejdsskadestyrelsen:

»Hurtige afgørelser er ikke et primært formål og ej heller et sekundært formål med loven; men dette hensyn er på trods heraf det væsentligste hensyn i resultatkontrakterne. Jo kortere gennemsnitlig sagsbehandlingstid - des flere point«.

Danmarks Lærerforenings arbejdsskadekonsulenter har samme oplevelse:

»Arbejdsskadestyrelsen arbejder stadig hurtigere, hvilket betyder en sagsbehandling præget af fejl og usaglige afgørelser i sådan et omfang, at Danmarks Lærerforening har fundet det nødvendigt at kontakte Folketingets Ombudsmand«, siger Alan Frank Hansen, som selv tidligere har arbejdet to år i Arbejdsskadestyrelsen og genkender Hans Bøgesvang Riis' kritik.

Uigennemskuelig sagsbehandling: Jeg var bukket under, hvis jeg ikke var født med et godt humør

 

Undersøges af egen advokat

Der er altså flere kritikpunkter. Nogle mener, at det handler om dårligt arbejdsmiljø og for højt tempo i Arbejdsskadestyrelsen. Andre peger på dårlig økonomi, mens advokater sætter spørgsmålstegn ved, om styrelsens arbejde lever op til loven.

Da kritikken i efteråret ramte avisernes spalter, bad beskæftigelsesminister Mette Frederiksen (Socialdemokraterne) om en redegørelse fra Arbejdsskadestyrelsen. Her afviste styrelsen langt de fleste kritikpunkter, men bad Kammeradvokaten om at iværksætte en undersøgelse af styrelsens arbejde.

Men en sådan undersøgelse er slet ikke nok, mener både DLF og advokat Søren Kjær Jensen.

»Kammeradvokaten repræsenterer arbejdsskademyndighederne, og dette forhold vil i sig selv gøre det ganske vanskeligt at foretage en uvildig kritisk undersøgelse«, siger Søren Kjær Jensen.

Efter at have læst Arbejdsskadestyrelsens redegørelse sendte han sammen med advokatfirmaerne Rosberg og Haug og Bjørst en skriftlig kritik til Arbejdsskadestyrelsen. Ligesom Danmarks Lærerforening ønsker advokaterne, at Folketingets Ombudsmand ser nærmere på sagsbehandlingen i Arbejdsskadestyrelsen.

En kvart milliard ud ad vinduet

Vi forsøger at hjælpe borgerne på en rettidig, troværdig og effektiv måde

 

Arbejdsskadestyrelsen har siden 2008 været udfordret af, at man besluttede at indføre sagsbehandlingssystemet Proask. Indtil videre har systemet kostet 265 millioner kroner. Udviklingsomkostningerne er på 164 millioner kroner. Ved udgangen af 2013 var der brugt 101 millioner kroner til øvrige udgifter.

Beskæftigelsesminister Mette Frederiksen oplyste på et samråd i beskæftigelsesudvalget 8. april, at Proask formentlig bliver skrottet. »Det fremgår også, at Arbejdsskadestyrelsen fortsat skal afholde udgifter til blandt andet drift, vedligehold, rentebetalinger og afskrivninger, indtil der er fundet en endelig beslutning om Proask, lyder det fra beskæftigelsesministeren.

På samrådet skulle hun blandt andet svare på, hvad det har betydet for sagsbehandlingen, at Proask ikke fungerer. Ministeren kaldte det »endnu et eksempel på en problematisk it-proces i staten«.

»Det er klart, at Proask belaster Arbejdsskadestyrelsens økonomi«, sagde Mette Frederiksen på samrådet og tilføjede, at »det virker da naturligt, hvis Rigsrevisionen kigger nærmere på, om der er noget, der kunne være gjort anderledes i forløbet om Proask«.

Det har ikke været muligt for Folkeskolen at få svar på, hvor meget Proask belaster Arbejdsskadestyrelsens økonomi.

Fire gange i løbet af samrådet understregede Mette Frederiksen, at de skadelidte ikke må lide under det fejlslagne it-system.

»Det har som tidligere nævnt været noget af det vigtigste for mig, at forsinkelser og andre problemer med Proask ikke må gå ud over de mennesker, som får deres sag behandlet i Arbejdsskadestyrelsen«.