"Situationens alvor får os til at opfordre politikerne til at kigge på vores skolestruktur. Både hvad angår antallet af skoler, men også hvad angår en etablering af større distrikter med de gevinster, som vil følge heraf," siger formand for Århus Lærerforening, Søren Aakjær.

Århus Lærerforening foreslår skolelukninger

Århus Lærerforening forventer, at der skal spares mellem 200 og 300 mio. kroner på skolebudgettet i 2012. Derfor opfordrer kredsformand Søren Aakjær nu kommunalpolitikerne til at lukke skoler for på den måde at sikre kvaliteten af undervisningen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Situationens alvor får os til at opfordre politikerne til at kigge på vores skolestruktur. Både, hvad angår antallet af skoler, men også hvad angår en etablering af større distrikter med de gevinster, som vil følge heraf," siger formand for Århus Lærerforening, Søren Aakjær i en pressemeddelelse.

Besparelse på besparelse

Skolelederne i Aarhus er endnu ikke færdige med at gennemføre de besparelser, som sidst landede på skoleområdet. Derfor mener Søren Aakjær, at det vil have uoverskuelige konsekvenser for kvaliteten af undervisningen, hvis alle skoler igen skal spare efter grønthøstermetoden.

Søren Aakjær ved godt, at det er kontroversielt, når fagforeningen opfordrer politikerne til at lukke skoler, men han mener, at det er nødvendigt.

"Det frie skolevalg, politikerne har indført, medfører tomme lokaler og halvtomme klasser. Det koster på undervisningen. Derfor må debatten og beslutningen om en ny fremtidig skolestruktur i Aarhus nødvendigvis blive en del af det kommende budgetforlig", står der i pressemeddelelsen.

Politikerne må tage en svær beslutning

Søren Aakjær opfordrer de aarhusianske politikere til at stå sammen om at tage de svære beslutninger.

"Som lærer er det hårdt at være vidne til, hvordan folkeskolen bliver udsultet på kvaliteten. Vi bærer et ansvar for at lave god undervisning. Kommunens aktuelle økonomi begrænser os i at følge opgaven til dørs", siger han.