Årets messe om hjælpemidler byder på fem faglige spor

På sporet specialundervisning på HITmesse 2011 kan skoler få ideer til, hvordan de med teknologiske løsninger, der ofte er frit tilgængelige, kan differentiere undervisningen og integrere elever med behov for specialundervisning i almene klasser.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Som sædvanlig præsenteres deltagerne for de nyeste teknologiske løsninger til personer med funktionsnedsættelse, når Hjælpemiddelinstituttet i næste måned holder HITmesse for 19. gang. Men som noget nyt er konferencedelen inddelt i faglige spor.

De fem spor repræsenterer de arbejdsområder, langt de fleste af messens deltagere kan relatere sig til: kommunikation, specialundervisning, syn, hørelse og hverdagsteknologi.

Inden for hvert spor afholdes der foredrag, seminarer og demonstrationer af produkter.

Kommunikation

I sporet om kommunikation står Jessica Gosnell fra Children's Hospital Boston i USA for hovedforedraget. Hun fortæller, hvordan fastlæggelse af et nødvendigt og motiverende ordforråd kan være den vigtigste enkeltfaktor for en vellykket anvendelse af de anbefalede hjælpemidler til brugere af kommunikationshjælpemidler.

Ofte bliver ordforrådet valgt af forældre eller fagfolk, og deres valg afspejler mest funktionelle behov. De tænker ikke over, hvilket ordforråd der skal til for at motivere eleverne til at tage initiativ i samtale og engagere sig socialt. Derfor ses elevens egentlige kompetence ikke gennem afprøvningerne af kommunikationshjælpemidlet, lyder Jessica Gosnells erfaring.

Seminarerne på sporet hedder "Kom godt i gang med brug af kommunikationsteknologi på botilbud", "It-baseret teknologi til kommunikation for personer med autisme", "Ikt-hjælpemidler til mennesker med senhjerneskade" og "Ny teknologi til personer der bruger alternativ og støttet kommunikation".

Specialundervisning

I specialundervisning handler et af foredragene om computerbaseret og lavteknologisk materiale til udvikling af tidlig kommunikativ kompetence.

Her fortæller sprogkonsulent Gerda Jensen fra PPR i Odense, Helle Kjærhus, funktionsleder for specialundervisning i Faaborg-Midtfyn Kommune, og talehørelærer Inge Kolmos fra PPR i Odense om deres arbejde med sprogopbyggende materiale og om, hvorfor computeren er et godt redskab i specialgrupper i børnehaver og i skoler med specialundervisning.

Her handler seminarerne om "Sproget er Minspeak", "Udfordrende tider - udfordrende budgetter", "Smartboard i specialundervisningen" og "Brug af sociale medier som Second Life, Skype og Facebook i specialundervisningen for voksne".

Syn

På synsområdet har Ike Presley fra American Foundation for the Blind påtaget sig den opgave at fortælle "alt, hvad du bør vide om teknologiske løsninger til svagsynede".

Man kan også deltage i seminarer om "Adgang til digitale bøger - nye muligheder og målgrupper" og " E-bogslæsere til svagsynede".

Hørelse

Knap så ambitiøse som Ike Presley er talehørekonsulent Anne Haven Albertsen og hørekonsulent Vibeke Rødsgaard-Mathiesen fra Viborg.

Deres foredrag hedder "Når hørelsen er afhængig af teknik" og handler om, at tekniske hjælpemidler som høreapparater og Cochlear Implant aldrig i sig selv kan kompensere for dårlige akustiske forhold, støj eller dårlige kommunikationsvaner. Det er derfor i første omgang vigtigt at sørge for, at der ad pædagogisk vej bliver gjort alt for at optimere barnets lytteforhold, læring og trivsel.

Høresporets seminarer har titlerne "Høretekniske hjælpemidler i dagligdagen" og " Hørehæmmedes brug af høretekniske hjælpemidler til studie- og arbejdsbrug".

Hverdagsteknologi

I sporet om hverdagsteknologi kan man høre forskeren Pernilla Hallberg fra Santa Anna IT Research Institute i Linköping i Sverige fortælle om tekniske hverdagsprodukter som hjælpemiddel til mennesker med kognitive funktionsnedsættelser.

Pernilla Hallberg tager udgangspunkt i sin masterafhandling om mobiltelefonen som hjælpemiddel for voksne med ADHD og giver tips til, hvordan man på forskellig vis kan gøre brug af de værktøjer, mange allerede har adgang til.

Seminarerne handler om afprøvning og valg af ikt-hjælpemidler til personer med hukommelsesproblemer, teknologiske hjælpemidler til øget selvhjulpenhed og omgivelsernes betydning for succes.

Primært for lærere, pædagoger og terapeuter

Messen byder desuden på en udstilling med mere end 40 stande med ikt-hjælpemidler målrettet undervisning, kommunikation og genoptræning.

I Innovationsområdet kan man få de første glimt af morgendagens teknologiske hjælpemidler. Her præsenteres produkter, der stadig er under udvikling, og som man kan få mulighed for at præge i form af faglige input. I år kan deltagerne blandt andet bidrage til udviklingen af en automatiseret læsetræner og en touch-skærm til indlæring og stimuli.

HITmessen henvender sig primært til lærere, pædagoger og terapeuter, der anvender ikt-hjælpemidler til personer med funktionsnedsættelser og andre, der har brug for opdateret viden på området. Messen foregår på Hotel Nyborg Strand tirsdag den 20. og onsdag den 21. september.

Læs mere via linket til højre.

Læs mere