Tæt på litteratur

Tæt på litteratur

"Tæt på litteratur" er tænkt som en lærebog til linjefaget dansk på læreruddannelsen. Hovedtanken er, at man gennem analytisk arbejde med litterære teksters sproglige form kan nå frem til indholdet. Derfor er man nødt til at arbejde tæt på teksten, og her hævder forfatteren, at det må ske som en form for mesterlære: Man lærer at analysere og fortolke ved at kigge på, hvordan andre har gjort det, og ved at forsøge sig frem.

Titel: Tæt på litteratur

Forfatter: Martin Jørgensen

ISBN: 9788776757359

Pris: 275 kroner

Sider: 266 sider

Forlag: Academica

Ikke desto mindre rummer bogens indledende afsnit en fremstilling af "Analysemetodernes historik", der er meget kort og desværre også sine steder så summarisk, at det går ud over præcisionen.

Den vægtigste del af bogen er imidlertid otte eksemplariske (mester)læsninger af repræsentative tekster af blandt andre Naja Marie Aidt, Jesper Wung-Sung og Henning Mortensen. I de fleste af læsningerne demonstrerer Jørgensen styrken ved at gå tæt på teksten, mest overbevisende i læsningen af Henning Mortensens kortprosatekst "Ud på natten når det regner". Her er der klare forbindelseslinjer mellem de mindste tekstlige detaljer og teksten som helhed. Forbindelseslinjerne står mindre klart, når Jørgensen laver læsninger af hele værker ud fra et enkelt kort uddrag.

Tekstlæsningerne rummer desuden fokusartikler om særlige felter inden for litteraturanalysen som fortæller, komposition og andet. Det fungerer godt, at belysningen af et særligt fagligt område hænger sammen med den konkrete tekstlæsning. Men strukturen kan besværliggøre arbejdet, hvis det handler om at skabe sammenhæng mellem tekstanalysens forskellige dele og en metodisk bevidsthed, der rækker ud over mesterlærens gøren - også fordi bogens interne henvisninger til tider er behæftet med fejl.

Som systematisk indføring i arbejdet med litteratur og didaktik er der områder, hvor bogen ikke står så stærkt. Men som lærebog i sproglig næranalyse rummer den virkelig værdifuldt materiale.