Sproget er en vigtig faktor for inklusion

Det er vigtigt for inklusion at skabe et inkluderende sprog blandt forældre og børn. Det er dog et dilemma, at man samtidig skal kunne tale om, at nogle har brug for mere støtte end andre, skriver pædagogernes fagblad Børn&Unge. ”Når man definerer børn ud fra diagnoser, sætter man dem i bås. Man er ikke autist, men et barn, der har en autismespektrumforstyrrelse. Først og fremmest er man dog et barn, der er god til at løbe hurtigt, glad for at læse, dårlig til at læse, god til at klatre eller noget andet”, siger Tine Basse Fisker, der er ekstern lektor på DPU og forsker i pædagogik, inklusion og børn med særlige behov.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Børn&Unge: Sådan skaber du inkluderende sprog