Rapport: Overvågningssoftware bedste middel mod eksamenssnyd

En ny analyse for Undervisningsministeriet konkluderer, at overvågningssoftware, som logger elevernes internetbrug under eksamen, er den mest effektive metode til at undgå snyd. Metoden kan dog være for stor en mundfuld for folkeskoler.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Snyd er fuldstændig uacceptabelt. Med internettets indtog i undervisningen og dermed også i eksamenerne er vi nødt til at tage højde for nye former for snyd og derfor også nye metoder til at opdage og bekæmpe den. Det er også centralt i gymnasiereformen, hvor vi både sætter ind med hårdere konsekvenser over for elever, der snyder, øgede muligheder for gymnasiernes kontrol og et generelt større fokus på de unges almene og digitale dannelse", lyder det fra undervisningsminister Ellen Trane Nørby. Undervisningsministeriet har bestilt en analyse fra firmaet Devoteam for at få undersøgt, hvilke muligheder, der er for at begrænse snyd ved prøver og eksamener. 

"Prøver med brug af internettet højner niveauet" 

Analysen er gennemført i sammenhæng både med gymnasiereformen og med de ændrede prøveregler, som folkeskoleforligskredsen aftalte i efteråret 2014, som giver eleverne mulighed for at bruge internettet under flere af de skriftlige prøver.

Analysen viser, at et overvågningssoftware som Exam Monitor, som Syddansk Universitet har udviklet og anvender i dag, klart er det mest effektive. Softwaren overvåger og logger aktiviteten på hver eksaminands computer. Efter eksamen kan eleven/den studerende se, hvad systemet har logget, og når han eller hun tager computeren med hjem, er der ikke efterladt nogen overvågningssoftware på den.

Skoler må søge hjælp i kommuners it-afdelinger

Forligspartierne bag gymnasiereformen har aftalt, at gymnasierne i højere grad skal bruge tekniske løsninger i kampen mod snyd med elevernes opgavebesvarelser, og at der skal være større konsekvenser for elever, der snyder. Også folkeskoleforligskredsen har Ellen Trane Nørby lovet en analyse af mulighederne for at begrænse snyd.

Devoteam skriver, at der måske er en lavere tendens til snyd, jo yngre eleverne er, men at problemet formentlig er ganske stort i 9.-10-klasse-alderen. Der snydes mindre ved prøver med mindre afgørende betydning, "men med de seneste reformer af optagelseskravene ved ungdomsuddannelserne må man imidlertid antage, at snydetilbøjeligheden vil ligge på samme niveau som i de gymnasiale uddannelser".

Terminsprøver og frit tilgængelige besvarelser

Imidlertid er der langt færre afgangselever på hver enkelt grundskole, end der er på de gymnasiale uddannelser, og mange folkeskoler og friskoler har kun en meget lille it-organisation til at tage sig prøve-setup'et. Devoteam konkluderer derfor, at skolerne må have hjælp af kommunernes it-afdelinger.

Læs mere

Rapport om imødegåelse af snyd ved eksamen