Dansk Sprognævn er på vej med en bog om de stavefejl, som danske skoleelever typisk laver

Ny bog om skoleelevers stavefejl

For nogle år siden viste en stor undersøgelse, at skoleelevers problemer med blandt andet nutids-r er blevet endnu værre end i 1978. Nu har forskeren bag udgivet en bog til bl.a. dansklærerne.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Bogstavet r er svært for eleverne 

Dansk Sprognævn er på vej med en ny bog om stavning. "Den der skriver d i gjort - staveproblemer i folkeskolens ældste klasser" hedder den.

"Hvordan står det egentlig til? Hvad er det der er så svært - og hvorfor? Denne bog er dansklærerens redskab til forståelse af hvorfor nogle ord er svære at stave, mens andre ikke volder problemer", skriver nævnet i en pressemeddelelse.

Bogen gennemgår resultaterne af en større undersøgelse af stavefærdighed, og den sætter tal på omfanget af stavefejl nu sammenlignet med 1978.

Eleverne scorede bedre karakterer ved prøverne i år end i 2014

Præsens-r volder stadig problemer

Undersøgelsen beskriver fejl og fejltyper hos gode, mellemgode og svage stavere og viser, at der er forskel på pigers og drenges stavefærdighed.

Udeladelse af præsens-r og sammensætninger skrevet i to ord - for eksempel samtale situationer i stedet for samtalesituationer - er to af de hyppige fejltyper, som der sættes fokus på i bogen.

Bogen, der udkommer i august, er skrevet af cand.mag. Anita Ågerup Jervelund og cand.mag. Jørgen Schack, der begge er seniorkonsulenter i Dansk Sprognævn.

De har begge været redaktører af flere udgaver af "Retskrivningsordbogen", og Jørgen Schack er i øvrigt medlem af opgavekommissionen for dansk, læsning og retskrivning, og opgavekommissionen for nationale test, læsning.