Debat

3 timers varm luft til Roskildes lærere!

Man tror, det er en aprilsnar! Nedenstående indlæg er bragt i Roskilde Avis d. 5. april 2016

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Økonomiudvalget i Roskilde har på sit møde den 17. marts vedtaget at tildele lærerne i kommunen 3 timers ekstra forberedelsestid om ugen. Med borgmester Joy Mogensens ord, skal vi jo støtte op om vore dygtige lærere og give dem mulighed for at gøre deres arbejde endnu bedre. Rigtigt og godt ment!

Nu går jeg ud fra, at vore politikere virkelig tror på, at de med deres beslutning giver lærerne bedre vilkår til gavn for vore skoleelever. Men desværre udstiller det så bare samtidig politikernes store uvidenhed om lærernes arbejdstidsregler eller også, at de har ladet sig forføre af konspiratoriske kræfter.

I virkeligheden har man med beslutningen forøget lærernes ugentlige arbejdstid med 3 timer! Dette kan dog heldigvis ikke lade sig gøre i praksis, idet lærernes ugenorm er fastsat iht. overenskomsten. Det er derfor helt gratis symbolpolitik - men en dårlig strategi - når det gælder om at komme videre efter lærerkonflikten i 2013, som vi vel ellers alle ønsker. 

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Tildelingen af de 3 ekstra timer giver desværre derfor ikke lærerne bedre tid til at forberede undervisningen, så længe tildelingen ikke samtidig følges op af en reduktion i lærernes undervisningstimetal eller reduktion i tiden til de øvrige læreropgaver. Og det er den ikke blevet!

Hvordan hænger det sammen? Jo, lærerne i Roskilde har en arbejdsuge på ca. 40/41 timer, der er delt mellem undervisningstimer, forberedelse inkl. retning af opgaver samt øvrige læreropgaver, (som det vil føre for vidt at opremse her, men blandt meget andet består af forældresamarbejde og teamsamarbejde med kolleger herunder pædagogerne.)

Da Roskildes lærere har fuld tilstedeværelsespligt, betyder beslutningen om tildeling af 3 ekstra forberedelsestimer, at byrådet dermed billedlig talt stiller en ekstra kasse med 3 timer oven på lærernes normale arbejdstidskasse, og som så tilsammen vil give lærerne en arbejdsuge på op mod 44 timer!

Skal tildelingen af ekstra forberedelsestid være reel med det formål at styrke kvaliteten af undervisningen, kan det kun ske – for at blive i billedet – ved at gøre plads i den store kasse, så den også kan rumme indholdet af den lille 3 timers kasse, og det kan som sagt kun gøres ved at reducere nogle af de arbejdsopgaver, som befinder sig i den store arbejdstidskasse. Ellers er det jo ren varm luft?    

Byrådet kunne lige så godt have besluttet at give Roskildes lærere det dobbelte antal forberedelsestimer! Hvis de blev bevilget på samme vilkår, ville det jo stadig være helt omkostningsfrit og med dobbelt symbolværdi!

Så kære politikere: I har fået stukket blår i øjnene – og lærerne og dermed vore elever står igen som taberne. Tag jer nu sammen og få lavet en bæredygtig lokalaftale med lærerne i Roskilde, der giver dem mulighed for at yde et godt stykke lærerhåndværk, og som ud over timetal, forberedelsestid og øvrige opgaver sætter lærerne fri fra tilstedeværelsespligten, undtagen når det giver mening, at de er på skolen.

Opmuntrende, at borgmesteren udtaler til Roskilde Avis, at hun gerne vil indgå en lokalaftale med lærerne og som borger i kommunen, kan man jo også kun synes, at det er godt, at hun bekymrer sig om budgettet. Men – som alt andet i politik – er det et spørgsmål om at prioritere det væsentlige. Og det er vel vigtigt at give vilkår, der muliggør en lærerindsats, der fremmer udviklingen af vore skoler – og dermed elevernes og vores alles fremtidige velfærd!   

Carsten Hogstad