Eleverne trives ikke mindre efter reformen, viser nye tal fra Dansk Center for Undervisningsmiljø.

Elevers trivsel er uændret efter reformen

Folkeskoleelever trives ligeså godt i dag, som de gjorde før reformen. Det viser en undersøgelse fra Dansk Center for Undervisningsmiljø.

Publiceret

Om undersøgelsen

Undersøgelsen indeholder både tal fra privatskoler, friskoler ogfolkeskoler. Fokeskoleeleverne repræsenterer dog langt størstedelenaf besvarelserne.

I skoleåret 2013/14 besvarede 124.755 elever undersøglesen -svarende til 19 procent af det samlede antal grundskoleelever iDanmark. I 2014/15 var der kun besvarelser fra 59.439 elever - 9procent af det samlede antal grundskoleelever i Danmark.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Flere end fire ud af fem folkeskoleelever svarede i skoleåret 2013/14, at de er glade for at gå i skole, mens en næsten ligeså stor andel var glad for sin klasse. De tal er stort set identiske for skoleåret 2014/15, viser nye tal fra Dansk Center for Undervisningsmiljøs (DCUM) årlige undersøgelse af grundskoleområdet.

Børnelæge: Skolereform giver børn stress

DCUM's centerleder Jannie Lindskov siger til Politiken, at undersøgelsen peger på, "at der ikke trivselsmæssigt er en forskel fra før og efter reformen". 

"Der har været en masse oppe i medierne om, at børn mistrives med den nye reform, bliver syge af at gå i skole, trætte og ukoncentrerede og så videre. Der viser vores tal, at eleverne i hvert fald selv udtrykker, at der i perioden 2013-2015 ikke er den store forskel i deres opfattelse af deres trivsel".

 

Psykolog: Trivsel er vigtigst - så kommer læring automatisk

Undersøgelsens formål er at undersøge elevernes syn på deres undervisningsmiljø, og spørgsmålene omhandler alt fra trivsel, mobning og fagligt læringsmiljø. 

Læs mere

Rapport: Elevers syn på undervisningsmiljøet igrundskolen