Debat

8. klasser søges til bachelorprojekt i matematik

Jeg søger 8. klasser som kan blive en del af mit bachelorprojekt. Emnet er matematiske færdigheder i et samfund med digitale værktøjer. Jeg kommer ud til jer og foretager en undersøgelse blandt eleverne (varighed max. en lektion).

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg laver dette indlæg i håb om at komme i kontakt med matematiklærere som gerne vil låne deres klasse ud i en time og dermed være med til at indsamle vigtig empiri til mit bachelorprojekt. 

Jeg er 4. års lærerstuderende på Institut for Skole og Læring v/ Professionshøjskolen Metropol. Netop nu er jeg i gang med at skrive bachelorprojekt som handler om matematiske færdigheder. Helt konkret ønsker jeg at undersøge hvordan de digitale værktøjer påvirker elevernes matematiske færdigheder og hvilken betydning færdighederne har for deres almene dannelse, blandt andet fordi at lommeregneren er så let tilgængelig for eleverne.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Hvordan kommer min undersøgelse til at fungere?

Eleverne får en prøve som minder lidt om den færdighedsdel som der udleveres til den afsluttende skriftlige matematikeksamen. I dette tilfælde bliver prøven delt op i to, hvoraf de i den første del ikke må lave skriftlig notation, men det må de godt i den anden del. Dette er for at få mulighed for at sammenligne hvordan eleverne klarer sig med og uden skriftlig notation. Derudover vil jeg meget gerne lave interviews med et par elever fra hver klasse.

Hvilke klasser har jeg brug for?

Jeg ønsker at lave mine undersøgelser i klasser som har modtaget forskellige former for matematikundervisning. Derfor vil jeg meget gerne i kontakt med matematiklærere som i deres undervisning enten har rimelig eller stor fokus på:

- regelmæssig træning af færdighedsregning

- inddragelse af IT i matematikundervisning

- problemløsende opgaver i matematikundervisning (for at se om det     styrker deres færdigheder)

Klasserne skal helst ligge i Storkøbenhavn, men tager gerne rundt på Sjælland for at indsamle min empiri. Undersøgelserne kommer til at foregå i slutningen af oktober og november.

Skriv meget gerne en mail til mig, hvis I har flere spørgsmål eller ønsker at lade netop jeres 8. klasse blive en del af mit bachelorprojekt.

Mail: 30120225@phmetropol.dk (eller mette01@gmail.com)

Venlig hilsen

Mette Hintz