Lærer til lærer

Åbn op for en større forståelse

En gang i mellem er det en god idé at vende op og ned på opgaver og fremgangsmåder for at danne sig den fulde forståelse.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ofte handler statistikopgaver om at finde deskriptorer ud fra forskellige observationer (givne eller selvindhentede). Det er en god opgave for eleverne at skulle ordne observationerne, sætte dem i tabeller, vise dem ved forskellige repræsentationsformer osv. Men hvordan sikrer vi os, at eleverne opnår den fulde forståelse for deskriptorenes funktion og betydning? Hvordan undgår vi, at det bliver rutinearbejde, hvor man ikke tænker videre over hvorfor og hvordan? Måske ved at vende opgaven om…..

I opgaven ”Femkamp”, som vi blev præsenteret for i workshoppen ”Statistik og sandsynlighed”, lyder opgaven, at man skal finde observationerne ud fra givne deskriptorer. Herved udfordres elevernes forståelse af de forskellige begreber som median, middeltal og variationsbredde, ligesom vi som lærere får et billede af, om vores undervisning har givet udslag i en progression i begrebsforståelsen.