Lærer til lærer

Tidlig sprogstart i tysk – hvorfor nu det?

Indlægget sætter fokus på positive resultater af tidlig sprogstart samt problematisering af timeantallet + skemateknisk løsningsforslag.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

”Undersøgelser viser, at eleverne generelt er glade for den tidlige sprogstart, men at den skal tilrettelægges omhyggeligt, hvis den skal have en positiv effekt”.

Som tysklærer har vi i mange år råbt højt om, at vi vil foretrække at starte tysk tidligere end 7. klasse, da det giver mulighed for en mere naturlig og mere varieret sprogstimulering.

Derfor var vi mange, der jublede, da den nye skolereform blev præsenteret, og vi nu skulle undervise i tysk ALLEREDE fra 5. Klasse.

Med den tidligere sprogstart ser vi følgende fordele:

  1. eleverne er mere modtagelige over for legende aktiviteter
  2. selvværd og mod på nye udfordringer er højere hos yngre elever, hvilket medfører større villighed til at TURDE bruge sproget.
  3. en sandsynlighed for at få flere med i undervisningen

DOG viser forskning, at hvis den tidligere sprogstart skal have en effekt, er tid og ro omkring undervisningen en nødvendighed. Dette sætter spørgsmålstegn ved, om EN lektion tysk om ugen i 5. klasse er vejen frem?

Hvis det ikke er muligt at øge timetallet i 5. klasse til min. to lektioner om ugen, foreslår vi, at den nuværende ugentlige lektion i stedet skemalægges til to lektioner i skoleårets sidste 20 uger.

Vi opfordrer derfor til, at fagudvalg og afdelingsteamet sammen gennemgår denne mulighed og indtænker det i næste skoleårs planlægning.

DLF-kursusdeltagere, Billund kommune.