Debat

Succes i begyndertysk

Inspiration til begyndertysk

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I den tidligere tyskundervisning anbefaler vi, at læreren

  • arbejder efter de tre faser: 1) Før, 2) under og 3) efter: 1) Hvor eleverne arbejder ud fra det, de i forvejen ved om emnet, 2) hvor eleverne arbejder med selve opgaven og 3) hvor vi griber fat i noget, der kom til syne under selve opgaven. Fx hvorfor sagde du der Hund og die Katze?  møder eleverne med det tyske sprog – dvs. bruger det talte tyske sprog i hver undervisningssituation (dagens emne)
  • lærer eleverne diverse rim og remser på tysk
  • præsenterer eleverne for tyske sange, som de hurtigt kan synge med på
  • sørger for, at eleverne får talt tysk hver eneste tysktime
  • sørger for, at der er forskellige aktiviteter i hver time
  • sørger for, at der sker en vekselvirkning mellem læsning, lytning, skrivning og tale
  • inddrager bevægelse i undervisningen – både sanglege og andre aktiviteter

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget