Debat

Derfor anbefaler jeg et JA til OK15

Med en urafstemning følger den vigtige politiske debat. Vi er enige om målet, men ikke nødvendigvis om midlet.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

”Parterne er enige om, at der skal fokus på skolernes – lærernes og skoleledernes – mulighed for at løse opgaven”. Dette er præamblet til bilaget om arbejdstid og tydeliggør aftaletekstens sigte.

Jeg er ganske enig i dette fokus, for det har manglet mange steder i dette skoleår, men jeg vil gerne nuancere baggrunden for OK15 samt min stillingtagen.

 Baggrunden for OK15

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Jeg har længe været bevidst omkring denne overenskomsts udfordringer. Hvor man almindeligvis ved OK-forhandlinger har et fælles udgangspunkt at aftale noget ud fra, så har dette generelle princip ikke været gældende i år. Selv om Lov 409 på papiret ophører den 31.3. 2015, så kan den ikke ophæves ved forhandling, da KL har ret til at insistere på, at udgangspunktet er det allerede eksisterende, altså Lov 409. Og med et enigt Folketing bag loven er det svært at få øje på, hvorfor KL skulle give sig på dette område.

 Er der så tale om frie forhandlinger, når KL insisterer på, at Lov 409 fortsætter og DLF ikke har beføjelser til at modgå dette. Det kan diskuteres, men det er de spilleregler, der er gældende. Vi må konstatere, at der har været tale om atypiske forhandlinger i år, men det lykkedes med et solidt forarbejde, at lægge presset og komme i reelle forhandlinger, hvor parterne mødtes og blev enige om et resultat. Vi fik ikke muligheden for en central aftale, selv om vi fremsatte et sådant krav ved forhandlingsbordet.

 Jeg vil afholde mig fra at aflæse det politiske landbillede, de økonomiske udfordringer og reformens paradokser, men jeg kan med forliget konstatere, at arbejdsgiverne har erkendt, der er problemer og udfordringer i skolen, som der skal rettes op på.

 Som mange andre er jeg stadig oprørt over 2013 og alt det, der fulgte med. For mig kan ingen undskyldning eller beklagelse fjerne det, der er sket. Det vi tabte dengang har skabt forandringer, der vil mærke os mange år frem. Det er en erkendelse, der tager tid at kapere.

  

OK-resultatet

I min stillingtagen til resultatet har jeg vurderet både det samlede LC-forlig samt delen om arbejdstid.

 Hvor Lov 409 dikterede nye regler, der entydigt lagde styringen af arbejdstiden hos de lokale ledere, så skabes der med forliget et grundlag for samarbejde og dialog. Parterne ønsker lærerne får en arbejdssituation, der gør, at de kan lykkes med deres vigtige opgave. Der er vilkår, der stiller lærerne bedre end i dag. Der er muligheder for aftaleindgåelser, på delelementer eller med lokalaftaler, hvor kredse og TRere får mulighed for at aftale løsninger med kommunen eller skolen ud fra den lokale kontekst. Sidst, men ikke mindst er der aftalt fælles evaluering i perioden, der giver mulighed for løbende evaluering både centralt, lokalt og på skoleniveau. Det giver nye muligheder for at komme ind i de kommuner, hvor man ikke lever op til forliget.

 Lov 409 er stadig gældende og er fortsat KLs ansvar, men KL har forpligtet sig på at afvæbne. Der har været forhandlinger, hvor parterne mødtes og kom frem til et resultat. Har vi så i DLF sikret den enkelte lærer mulighed for professionelt at forberede, gennemføre og evaluere sin undervisning? Nej, ikke lige nu, men det var realistisk set ikke muligt ved denne overenskomst. Får vi ændret den uddannelsespolitiske tænkning, der præger landet for tiden og alt det andet, der er galt? Nej, men det hører heller ikke til ved et overenskomstbord.

 Forliget betyder vi kommer frem ad, i stedet for at stå stille. Nu er det op til arbejdsgiverne at vise, at de lever op til deres forpligtelser og ansvar. Med dette forlig er jeg af den overbevisning, at vi med en lang vedvarende indsats kommer i gang med det opbyggende arbejde for at forbedre arbejdsvilkårene for medlemmerne.

Min erfaring siger mig, at hårdt arbejde op ad bakke har vi prøvet før og det må vi gøre igen. Jeg har stor tillid til vores egne kræfter, både lærere, tillidsvalgte, lokalkredse og det centrale DLF.

Derfor anbefaler jeg et ja til OK-resultatet.

 

Tilbage står at opfordre til den gode og vigtige politiske debat. Vi er enige om målet, men ikke nødvendigvis om midlet. Husk at bruge din stemmeret, når der skal stemmes!

Næstformand i Ballerup

Medlem af Hovedstyrelsen