"Første gang jeg hørte om inklusionstanken, forudsagde jeg, det ville blive vores død", siger skoleleder Mogens Jacobsen fra Bøgestrøm Skole ved Præstø.

Gladsaxe Kommune nedlægger specialskole på Sydsjælland

Siden 1971 har Gladsaxe Kommune drevet specialskolen Bøgestrøm Skole på Sydsjælland. Skolen har plads til 24 elever med faglige og sociale vanskeligheder, men der er kun seks tilbage, så til sommer nedlægges skolen. De tre tilbageværende lærere står i en speciel situation med 100 kilometer til den kommunale arbejdsgiver.

Publiceret
Bøgestrøm Skole ligger i landlige omgivelser ti kilometer uden for Præstø på Sydsjælland. Ifølge Gladsaxe Kommunes analyse har skolen et "væsentligt vedligeholdelsesefterslæb".

Bøgestrøm skole

Bøgestrøm Skole ligger i naturskønne omgivelser ti kilometeruden for Præstø med udsigt over Bøgestrømmen mellem Sydsjælland ogMøn. Siden skolen blev bygget af Gladsaxe Kommune i 1971, har denfungeret som først observationsskole og siden som specialkostskoleefter folkeskoleloven om observations- og heldagsskoler.

I de første mange år blev skolen lejet ud til Københavns Amt,der betalte alle udgifter til løn og drift. Al samarbejde omkringbørnene foregik imidlertid gennem kommunerne. Udover Gladsaxe komder børn fra andre kommuner i amtet, blandt andet Gentofte,Høje-Taastrup, Tårnby, og Lyngby-Taarbæk. I slutningen af 1980'ernetrak amtet betalingen af undervisningsdelen ud af budgettet, menfortsatte med at betale bodelen.

I 2000 overtog Gladsaxe hele driften af Bøgestrøm Skole, og derblev etableret et samarbejde mellem Gladsaxe, Høje-Taastrup, Tårnbyog Lyngby-Taarbæk Kommuner, hvor hver kommune forpligtede sig tilat købe et vist antal pladser med et års opsigelse for hver plads.Denne aftale har været gældende indtil nu, dog trak Tårnby Kommunesig ud af samarbejdet i 2014. Aktuelt betaler de resterendekommuner for ni pladser, men benytter kun de seks.

Skolen giver et midlertidigt specialundervisnings- ogbehandlingstilbud på et til to år til elever, som har fagligevanskeligheder i en grad, så det kommunale undervisningstilbud ikkeer

tilstrækkeligt. Skolen er ikke et anbringelsessted, men etskoletilbud, og eleverne er hjemme hver weekend og iskoleferierne.

Kilde: Analyse af Bøgestrøm Skole

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Bøgestrøm Skole blev bygget af Gladsaxe Kommune i 1971 og ligger ti kilometer uden for Præstø på Sydsjælland. Ud over Gladsaxe har skolen fået elever fra Høje-Taastrup, Tårnby og Lyngby-Taarbæk Kommuner. I løbet af de seneste tre år er elevtallet faldet drastisk, og det har forværret situationen, at Tårnby Kommune helt valgte at opsige samarbejdet med skolen op til dette skoleår.

Nu har byrådet i Gladsaxe besluttet at nedlægge skolen til sommer.

"Lige nu har vi seks elever tilbage, som vi skal finde relevante tilbud til. Det bliver ikke let. Kommunerne har ganske vist deres egne specialtilbud, men de har været afprøvet med meget lille succes, inden eleverne kom her. Vi har været skoletilbuddet, når der til sidst har været nødvendigt med et miljøskifte. Eleverne har selvfølgelig forbedret sig i den tid, de har været hos os, men de har stadig brug for små rammer og stor forudsigelighed", siger skoleleder Mogens Jacobsen.

Kommune er gået fra 16 til fire pladser

Skolen er for normalt begavede børn, som har faglige vanskeligheder og præsterer under det almindelige for klassetrinet, og som regel også langt under hvad de har evner til. Det er børn med massive sociale og emotionelle problemer, som bunder i familieforhold kendetegnet ved skilsmisse, vold, misbrug og massiv omsorgssvigt.

"For tre år siden begyndte kommunerne at skære ned på antallet af pladser. Høje-Taastrup Kommune havde på et tidspunkt 16 pladser, som de skar ned til ti, og det blev reduceret til fire pladser i dette skoleår. Selv om Gladsaxe ejer os, betaler kommunen kun for sine egne pladser", fortæller Mogens Jacobsen.

Eleverne skal inkluderes

Skolelederen har både prøvet at motivere de fire kommuner til igen at bruge skolen i fuldt omfang, og han har også spurgt andre kommuner, om de kunne være interesserede. Men forgæves.

Specialskole nedlægges som konsekvens af inklusion

"Svaret er, at børnene skal inkluderes, men vores elever har det svært i deres nærmiljø. De kommer hjem i weekenderne og i ferierne, og det er vores opgave at ruste dem til at vende hjem permanent. De er hverken kriminelle eller hårdt belastede, så de vil ikke blive anbragt uden for hjemmet, når vi lukker, men det bliver en udfordring at finde et andet tilbud til dem", vurderer Mogens Jacobsen.

Selv om han har forsøgt at stritte imod, kommer faldet i elevtallet ikke bag på ham.

"Første gang jeg hørte om inklusionstanken, forudsagde jeg, det ville blive vores død", siger han.

Analyse efterlyser dokumentation af effekten

Beslutningen om at nedlægge Bøgestrøm Skole bygger på en 16 sider lang analyse af skolens udfordringer. Konsulenten bag analysen peger blandt andet på, at det er svært at vurdere, hvilken virkning et ophold på Bøgestrøm Skole har for det enkelte barn, fordi der aldrig er blevet lavet en systematisk opsamling af, hvordan børnene har det, eller hvilke tilbud de er kommet tilbage til efter endt ophold.

Specialskole kører videre med færre elever efter sammenlægning

Kommunerne fortæller dog enstemmigt, at de generelt oplever, at børnene profiterer af deres ophold, men alle kommer tilbage til en eller anden form for specialtilbud.

"Vi har igennem årene drøftet, om vi skulle undersøge, hvilken effekt et ophold har hos os", siger Mogens Jacobsen. "Men vi har prioriteret at bruge resurserne på de børn, vi aktuelt har. Vi kunne have målt tilfredsheden hos børn, forældre, personale og sagsbehandlere, og hvor langt børnene var kommet fagligt, men hvis eleverne bliver arbejdsløse som voksne, er det svært at sige, om det er vores skyld".

I stedet glæder Mogens Jacobsen sig over, at tidligere elever har oprettet en gruppe på Facebook, hvor de fortæller, hvor glade de har været for at gå på Bøgestrøm Skole.

Tre lærere står i en speciel situation

På grund af det faldende elevtal har Bøgestrøm Skole allerede sagt farvel til tre lærere. En valgte at gå på pension, en anden af blevet leder af en skole i Vordingborg, og den tredje arbejder nu på et privat behandlingssted på Falster.

Tilbage er tre lærere, som har udsigt til en bonus, hvis de bliver skoleåret ud. Derefter står de i en speciel situation med 100 kilometer til arbejdsgiveren i Gladsaxe.

Hårde tider for opholdssteder koster særlig specialskole livet

"De bliver sagt op med fratrædelse til sommer. Den ene går nok på pension, og de to andre får måske tilbudt job på en skole i Gladsaxe. Men når man bor hernede, er man ikke interesseret i at køre til Gladsaxe hver dag, så de risikerer at stå uden job. Det vælter ikke ligefrem med specialskoler på Sydsjælland", siger Mogens Jacobsen, der dog kan forestille sig, at der venter lærerne en fremtid som inklusionskonsulenter.

Vestjyske elever mister deres specialskole og får op mod 50 kilometer i skole

Gladsaxe Lærerforening satser på at kunne forhandle en fornuftig fratrædelsesordning hjem til lærerne.

"Vi har tradition for at finde gode løsninger sammen med kommunen, når den lukker en skole ned", siger formand Thomas Agerskov.

Skolelederen har været med siden starten

Selv går skoleleder Mogens Jacobsen på pension. Det bliver med vemod i hjertet.

"Jeg var med til at åbne skolen som ung lærer i 1971, så det er sørgeligt, at jeg også skal være med til at lukke den. Det har altid været en god arbejdsplads. Personalet har været her i mange år, og vi har haft meget lidt gennemtræk. Der er heldigvis en god stemning på skolen. Vi er kede af situationen, men vi har vænnet os til den, så vi går ikke rundt og græder", siger Mogens Jacobsen.

Du kan læse analysen af Bøgestrøm Skole via linket til højre for artiklen.

Læs mere

Analyse af Bøgestrøm Skole