Debat

Få så styr på det fokus!!

Et surt opstød omkring mediernes håndtering af problematikkerne omkring den nye reform. Set igennem øjnene på en, der endnu kun har taget spæde skridt mod et forhåbentligt langt lærerliv.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvorfor kan argumenterne i debatten om, hvorvidt reformen kan/vil blive en succes, ikke omhandle UNDERVISNINGEN i stedet for det meget objektive udgangspunkt i LÆREREN? 

Der bliver skabt et næsten uigennemtrængeligt billede af, at alle landets folkeskolelærere er en flok hyklere, der bare vil holde ferie og gå hjem kl. 13.00. I protest herimod melder de sig så syge, og dermed får hele KL-konflikten endnu en tur igennem møllen, hvor Hr. og Fru. Danmark igen kan sidde og kloge sig på de dovne lærere, som bare skal tage sig sammen! Guderne må da også vide, at en slagtersvend fra Slagelse og en kontorassistent fra Esbjerg har helt eminente kompetencer indenfor at vurdere, hvorvidt reformen er rimelig eller ej, i forhold til, hvad forskningen viser ang. optimale læringsforudsætninger - for slet ikke at tale om inklusion!

Jeg brækker mig over den "manden på gaden"-mentalitet vi har i Danmark, der gør alt og alle til eksperter i, hvordan andre burde bestride deres job. Men fordi alle på et tidspunkt har "haft andel" i en lærer, bliver alle til eksperter på netop dette område - en lærernabo, som altid har været dum, et familiemedlem med urimeligt lang sommerferie eller mindet om deres egen lærer fra folkeskolen, som var en streng starut. Lærerne er dumme, de er dovne og de skal gøre deres arbejde fra 8.00-16.00 som alle andre! Jovist, men hvornår har lærerne protesteret imod dette? Tværtimod er det en appelsin i turbanen for lærerne, at arbejdsdagen, nu ved lov, slutter kl. 16.00.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Jeg er endnu ikke færdigudannet lærer. Jeg er faktisk heller ikke særligt engageret i problematikken omkring reformen, da jeg har stor tiltro til, at det hele nok skal finde et naturligt leje, inden jeg selv kommer ud og skal stå til måls for folks fordomme om mit erhverv. Jeg mener bare, at nok må være nok! Det handler ikke om lærerne, uanset hvor mange gange BT, Tv-avisen osv. kan spytte dette ord ud i æteren. Det handler om UNDERVISNING! Lærerne er til for at UNDERVISE! Folkeskolen er til for at UNDERVISE! Og det er netop her hele problematikken ligger. Reformen er bygget op på en måde, som umuliggør og underminerer al forskning om, hvordan man forbereder, skaber, udfører og udvikler god undervisning, som kommer ELEVERNE til gode! Det er jo netop fordi, at dette ikke længere kan lade sig gøre, at lærerne falder som fluer med sygdom osv. Stress som følge af, at alt hvad man har uddannet sig til at udføre bliver gjort umuligt og til en kamp mod tiden. (For slet ikke at tale om den blødende faglige stolthed).

Så lad os nu for pokker vende skuden og skifte fokus! Hvis vi absolut skal have indspark fra "manden på gaden" i debatten, så skal spørgsmålene vendes fra "Hvad synes du om lærerne" til "Hvordan mener du reformen efterlever forskningen om god undervisning?" I så tilfælde kunne vi måske få fokus drejet over på, hvad det hele i virkeligheden handler om - (Sidste gang for arveprins Knud) UNDERVISNING!!!. Samtidigt ville Hr. og Fru.-"manden på gaden"-Danmark måske forstå, at dette handler om noget, de reelt ikke har begreb om, og ikke om deres egne indgroede fordomme om et givent erhverv.

Dagens morale: Pas din egen tallerken! 

Tak!