Venstres Kristian Jensen og DLF-formand Anders Bondo havde indkaldt til fælles konference på Christiansborg. Formand for Skole og Forældre Mette With var en af deltagerne.

Administrative kroner bruges i skolen

81 procent af udgifter til ledelse og administration bruges lokalt på skolerne, viser en ny analyse som blev fremlagt på en konference som Venstre og DLF holdt sammen i går. Nu gælder det om at finde ud af, hvad vi skal bruge ledelse til, sagde DLF-formand Anders Bondo

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Resurser og kvalitet i folkeskolen var overskriften på den fælles konference, som Venstre og Danmarks Lærerforening havde inviteret til i Fællessalen på Christiansborg.

Målet med konferencen var sammen at sætte fokus på, hvordan skolen skal udvikles.

En af de første ting, som Venstres gruppeformand Kristian Jensen og DLF-formand Anders Bondo Christensen kunne blive enige om, var, at det umiddelbart ser ud som om, at udgifterne til administration på folkeskoleområdet bliver brugt på en fornuftig måde, og at man derfor må se på, hvad der kan ændres inden for de rammer, der allerede findes.

"Inden for folkeskolereform er der nogle potentialer, som vi skal udnytte. Det kan man ved at snakke med nogle af dem, man normalt ikke har en dialog med. Derfor er jeg glad for, at det er lykkes at lave denne konference med Venstre og Danmarks Lærerforening. Ikke fordi vi ikke tidligere har snakket sammen, men måske fordi vi normalt har en opfattelse i befolkningen af, at vi snakker i hver sin retning", sagde Kristian Jensen.  

Anders Bondo og Kristian Jensen havde i går sammen en kronik i Jyllands-Posten, og Anders Bondo konstaterede, at mange havde været overrasket over samarbejdet og henviste til debatten på folkeskolen.dk. 

Venstre og DLF afholder konference om resurser og kvalitet

 

3.9 årlige millliarder til administration i folkeskolen

DLF har fået revisionsfirmaet BDO til at analysere syv kommuner for fordelingen af administrative og ledelsesmæssige udgifter i forbindelse med folkeskolen. BDO estimerer, at de samlede administrationsudgifter per elev svarer til 3,9 milliarder kroner om året - det vil sige cirka 6.900 kroner per elev. 81 procent bruges på skolerne, 18 procent bruges i de kommunale forvaltninger, mens 1 procent bruges af den kommunalpolitiske ledelse.

"Der er en vis måleusikkerhed. Mange af de her tal er et skøn. Det kan ikke blive andet", sagde manager i BDO Brian Urban, da han fremlagde tallene.

Men flere af de inviterede til konferencen kvitterede for, at BDO havde gjort et godt stykke arbejde.  

Forskningschef i den borgerlige-liberale tænketank Cepos Henrik Christoffersen ville ikke konkludere, om der bliver brugt meget eller lidt på administration på folkeskoleområdet.

"Min konklusion er, at der ikke er ret meget at hente på administrationsområdet". Det fangede hans opmærksomhed, at det er pædagogiske medarbejdere, der laver administration.

"Det er en tanke værd og det falder i øjnene, at administrativt personale er pædagoger. Er det rationelt? - Jeg ved det ikke", sagde han.

Kommunerne skal hjælpe skolelederne

Formand for skolenetværket Børne- og kulturchefforeningen Flemming Olsen var enig.

"Man bør gøre sig overvejelser, om hvem, der gør hvad", sagde han. "Vi skal ikke bruge færre penge på skoleledelse, men vi bliver nødt til at tage en debat om, hvilke opgaver en skoleleder skal tage og hvilke opgave, der skal gå til andre", sagde han og understregede, at det er kommunernes opgave at hjælpe med den debat.

Kan skoleledere bruges bedre?

Skoleledernes formand Claus Hjortdal fortalte, at man allerede på de største skoler har ansat admnistrativt personale, men at det ikke kan give mening på skoler med færre elever. Han var glad for, at tallene viser, at langt de fleste administrationskroner bliver brugt på skolerne.

"Det giver rigtig god mening i vores optik", sagde Claus Hjortdal. Men han mente ikke, at alle skolestørrelser kunne bære at have administrativt personale ansat.

"Vi definerer styringsledelse og pædagogisk ledelse. Vi ser det ikke som hinandens modsætninger. Det er hinandens forudsætninger", sagde Claus Hjortdal.

Også Anders Bondo synes resultaterne så gode ud.

"Det er ikke et skræmmende billede. Derfor er det også vigtigt at se på, hvad det er vi skal bruge ledelse til", sagde Anders Bondo.

Anders Bondo og Kristian Jensen understregede efter konferencen, at samarbejdet mellem Venstre og DLF fortsætter.

"Vi har ikke en dato i kalenderen, men vi skal mødes igen", sagde Kristian Jensen.  

Læs mere

 

DLF og Venstres fælles kronik 'Debat: Fordomsfrie tanker omfolkeskolen'

Se BDO-rapporten: 'Udgifter til ledelse og administration i dendanske folkeskole'.