UCC udvikler screening af læreres fagkompetencer

Screeningssamtalen, der skal vurdere lærernes kompetencer i fag de underviser i men ikke har linjefag i, er udviklet af professionshøjskolen UCC efter inspiration af optagelsessamtalen til læreruddannelsen. UCC har kørt pilotprojekter og udvikler nu et nationalt koncept, fortæller programchef Lis Madsen.

Publiceret

Om linjefag og kompetencer

At være linjefagsuddannet i et fag betyder, at læreren har haftdet pågældende fag som linjefag på læreruddannelsen. At havekompetencer svarende til linjefag betyder, at læreren fx har enefteruddannelse, videreuddannelse, kompetencegivende uddannelseeller et længerevarende
kursusforløb, der vurderes at give kompetencer svarende tillinjefag. Skolens leder foretager dette skøn.

Kilde: Undervisningsministeriet og Uni-C

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Det er os, der har fået ideen til udvikling af screeningssamtalerne, sådan at man i forbindelse med folkeskolereformen kan arbejde med at få fuld kompetencedækning svarende til linjefag. Vi tænkte: hvordan kan man som skoleleder vurdere lærernes kompetencer? Kunne man udvikle et redskab? Og så er vi inspireret af optagelsessamtalerne på læreruddannelsen. Der er tale om en faglig samtale med en erfaren underviser fra læreruddannelsen", forklarer programchef for læreruddannelserne på UCC Lis Madsen.

Der er tale om screening af de lærere, der mangler linjefag i et fag, som de underviser i. Med folkeskolereformen er ambitionen, 95 procent af undervisningen i folkeskolen i 2020 varetages af lærere med linjefagskompetence.

Til alle fag har UCC nu udarbejdet case-materiale til den faglige screeningssamtale, og man har kørt pilotprojekter blandt andet i Furesø Kommune, hvor en større gruppe lærere, der underviser i natur/teknik uden at have linjefaget, allerede har været til screening. I kommunen regner man med at starte et fælles uddannelsesforløb efter sommerferien for de lærere, der skal tage nogle moduler i natur/teknik.

"Vi har afprøvet materialet på en større gruppe lærere i natur/teknik i Furesø Kommune og andre steder i fransk og matematik. For faget dansk er Via i gang med afprøvning nu i Nordjylland", siger Lis Madsen.

Lærere: Grænseoverskridende med screeningssamtale

Kan man vurdere en lærers faglige kompetencer på 45 minutter?

"På den tid kan man ikke komme rundt i alle hjørner i et fagområde, det kommer man jo heller ikke til en eksamen, men samtalen giver et godt billede af lærerens tænkning i faget, faglige begreber, erfaring og hvordan man underviser", siger Lis Madsen.

Hun fortæller, at screeningen er tænkt for at imødekomme de mange lærere, der har undervist i et fag i mange år uden at have linjefagskompetence i faget.

"Det er for at vi ikke skal ud at se dem undervise, hvilket ville være meget dyrt. Og som skoleleder ville jeg have svært ved at vurdere de faglige krav i for eksempel geografi, så ville man kun kunne se på den almene didaktik. For sådan en detailviden har lederen ikke i fagene".

Langt de fleste af lærerne, der blev screenet i Furesø Kommune, skal have et komprimeret forløb, mens få af dem skal have et fuldt forløb. Enkelte kan måske gå direkte til prøven.

Udviklet nationalt koncept

UCC inviterer til et gå-hjem-arrangement 29. april, hvor skoleledere vil kunne få indblik i screeningsmaterialet og hvordan man bruger det som ledelsesredskab.

"Det er et redskab, vi stiller til rådighed, en ydelse vi tilbyder, og skolelederne kan vælge at tage imod eller ej. Vi tænker, at det er relativt billigt at kompetencevurdere, men det er tidligt i forløbet, så vi kender ikke behovet endnu".

Nu bliver det lettere at få papir på flere linjefag

UCC har også skabt nogle komprimerede fagmoduler til de lærere, der har nogle erfaringer i et fag. Efter en screeningssamtale kan en lærer have mulighed for at gå direkte til kompetencemålsprøven, hvis vedkommende har hvad der svarer til linjefag. Har læreren mindre, kan der blive tale om uddannelse på et af læreruddannelsernes moduler eller et komprimeret fagmodul.

"Vi har drøftet og præsenteret vores tanker for Undervisningsministeriet og Uddannelses- og Forskningsministeriet, og der er stor interesse for det, så vi er i gang med at udvikle det til et nationalt projekt. Det er spændende, fordi det kan supplere den almindelige meritgivning".

Lis Madsen fortæller, at materialet til screeningssamtalen indeholder en spørgeguide med 12 spørgsmål, hvor man kommer rundt i fagets kompetenceområder. Dertil trækker man et spørgsmål til at samtale om.

DLF: Kommunerne kommer til at betale lærernes efteruddannelse

"Vores undervisere fortæller efter screeningerne i Furesø Kommune at det giver et godt og nuanceret billede af læreren. Vi har også evalueret på lærernes oplevelser af samtalen. Det er utroligt vigtigt, at læreren ikke oplever samtalen som en kontrol. Det skal være et redskab, der afdækker kompetencerne. Det er en anerkendelse, hvor læreren kan få en genvej til linjefaget i stedet for at starte fra scratch. Vi gør meget ud af at informere om samtalerne, der skal være et hjælperedskab. Men selvfølgelig føler man jo som lærer, at man bliver målt og vejet - ligesom når man er til jobsamtale. Når flere har været igennem screeningen, bliver det mere almindeligt". 

1500 kroner for screeningssamtale

"Screeningsmaterialet er her i marts blevet løftet op til et nationalt koncept. Vi har lavet pionerarbejdet og har udviklet materialet til et vist niveau. Nu er det så lagt over i nationalt regi hos læreruddannelserne, der kan videreudvikle spørgeguiderne.

"Samtalerne koster 1500 kroner nu, så det er ikke en guldrandet forretning for os. I Furesø Kommune er man så ved at planlægge et uddannelsesforløb i natur/teknik for en større gruppe af lærere".

Lis Madsen kalder det en spændende udfordring at være med til at løfte så stor en lærergruppe på én gang, som der bliver tale om, når lærerne skal opfylde linjefagskompetence i 2020. Projektet i Furesø Kommune bliver fulgt af UCC og hele projektet skal senere evalueres.