Kritiker oprørt over nej til forsker-kig i testene

Både opgaver og besvarelser i de nationale test er fortrolige. Men lærer Marina Norling har brugt meget tid på at nærstudere teorien bag adaptive test og de opgaver og besvarelser, hun har haft adgang til som lærer, og påpeget en række problemer. Hun er oprørt over, at testene nu ikke bliver tjekket forskningsmæssigt.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Test-evaluering giver ingen svar på, om testene duer

Professor Peter Allerup skal i den kommende evaluering af de nationale test se på fordele og ulemper ved det adaptive princip, som testene er bygget op efter. Men han har fået nej til at gennemføre en egentlig analyse af data fra de hundredetusindvis af test, der er gennemført gennem de fire år, testene har fungeret.

Samme testopgave er sværere i 4. end i 2.

Det oprører lærer og master i læsning Marina Norling:

"Jeg er specielt bekymret, fordi det review, som han og andre gennemførte af de første test i 2007, viste, at det faktisk kunne være tilfældigt, om en elev blev indplaceret på niveau 2 eller niveau 4 - altså henholdsvis under middel og over middel", siger hun.

Professor Peter Allerup går dog bestemt ud fra, at det problem er rettet op efter forskningsreviewet i 2007. Alligevel ærgrer han sig over, at evalueringen ikke giver mulighed for, ligesom dengang, at analysere på rigtige data fra testene for at se, om eleverne har fået en sikker bedømmelse.

"Ministeriet tør ikke", mener pensioneret lærer Niels Christoffersen. "For så har de brugt 100 eller 200 millioner på noget, der simpelthen ikke virker".

Han mener slet ikke, testene lever op til kravene til en adaptiv test, har han tidligere beskrevet på folkeskolen.dk

Er de nationale test adaptive?