Der er mange frustationer, vi skal have snakket om, siger Anders Balle

Skolelederformand: Lad os prøve 37 timers tilstedeværelse næste år

Jeg hejser flaget på mandag. Jeg er glad for, at konflikten er slut, og det er en begivenhed, som er værd at fejre. Men lige bagved ved jeg godt, at mange lærere føler sig nedgjorte, og der er mange frustrationer, siger skolelederformand Anders Balle. Han lægger op til, at lærerne skal være på skolen 37 timer allerede fra næste skoleår.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den nye arbejdstid træder først i kraft efter næste skoleår, men Anders Balle ville ønske, at det var allerede nu: "Egentlig synes jeg, at vi ligeså godt kunne have startet med det samme, for hvad skal vi bruge det år til? Der er det helt afgørende, hvordan lærerforeningen reagerer over for det her. Jeg forventer, at vi kan spille sammen", siger Anders Balle.

Anders Balle: Lærerne skal være mere på skolerne

37 timer på skolen Han mener, at det allerede fra det nye skoleår skal indføres, at lærerne er på skolen, med mindre andet er aftalt.

"Det ligger jo allerede i den nuværende aftale, at man kan gøre de enkelte opgaver til genstand for tilstedeværelse. Man kunne sige, at lærerne skal være til stede i 37 timer og så bliver der fire-fem timer om ugen til det løse", siger han.  Og tilføjer: "Selvfølgelig kun, hvis det giver mening på den enkelte skole - og der skal også indrettes faciliteter til det. Men det vil man kunne gøre ret hurtigt", mener han.

Han afviser dog, at der skal indføres timetælleri.

"Det kan da godt være, at der er nogle enkelte ting, som skal tælles op. Men vi skal ikke have bureaukrati ind i det her. Der skal være en fornuftig fordeling af arbejdsopgaverne. Vi skal vende det på hovedet og sige, at der er en samlet mængde arbejdsopgaver i skolen. Dem kender vi. Og så må lærerne sammen med lederen fordele dem mellem sig så godt som muligt. Som leder kan jeg ikke vurdere det enkelte arbejdsopgaves omfang, så det skal ske sammen med lærerne", siger Anders Balle.

Skolelederne kæmper for neutralitet i konflikten

Blandt skolelederne er der efter konfliktforløbet mistillid til DLF, og lederne vil betale konfliktkontingent.

"Skolelederne synes, at de er kommet meget længere væk fra DLF end de har været før. Det vil ikke overraske mig, hvis det her vil føre til nogle organisatoriske ændringer", siger han.