Elever: Ro i klassen betyder mest for vores lyst til at lære

God stemning og ro i klassen. Det er det, der betyder mest for elevernes lyst til at lære, hvis man spørger dem selv. Det viser en ny undersøgelse

Publiceret

HVAD BETYDER MEST FORLÆRELYSTEN?

Top 5 - parametre, som flest børn har prioriteret som detallervigtigste

1. Ro i klassen

2. Gode venner i klassen

3. Når min lærer er sjov ogunderholdende

4. Når vi skal eksperimentere og laveforsøg

5. Når fysisk bevægelse er en del afundervisningen

HVAD VIRKER MEST NEGATIVT PÅLÆRELYSTEN?

Top 5 - parametre, som flest børn har prioriteret som det, derhar den mest negative indvirkning på deres lærelyst

1. Lektier

2. Når drenge og piger undervises hver forsig

3. Når vi undervises sammen med elever fra andreårgange/klassetrin

4. Når mine forældre presser mig til at præsterebedre

5. Når undervisningen er opdelt efter, hvor dygtigebørnene er

HVAD GIVER LÆRELYST TIL FLEST?

Top 10 - parametre, som flest elever har vurderet, giver demstørre eller meget større lyst til at følge med iundervisningen

1. Når der er en god stemning iklassen: 97 pct.får større/meget større lyst(0 pct.får mindre/meget mindre lyst)

2. Når jeg har en følelse af at være god til det,jeg arbejder med:97 pct. fårstørre/meget større lyst (0 pct.får mindre/meget mindre lyst)

3. Når min lærer er sjov ogunderholdende: 96 pct.får større/meget større lyst(0 pct. får mindre/megetmindre lyst)

4. Når min lærer respekterer børn ogunge: 95 pct.får større/meget større lyst(0 pct. får mindre/megetmindre lyst)

5. Når min lærer kan lide børn ogunge: 94pct. får større/meget større lyst(0 pct.får mindre/meget mindre lyst)

6. Når jeg har gode venneri klassen: 94 pct.får større/meget større lyst(0 pct.får mindre/meget mindre lyst)

7. Når min lærer forstår, at alle børn og unge harforskellige behov: 93 pct.får større/meget større lyst(0 pct. får mindre/megetmindre lyst)

8. Når min lærer rosermig: 93pct. får større/meget større lyst(1 pct.fårmindre/meget mindre lyst)

9. Når jeg føler migtryg: 92pct. får større/meget større lyst(1 pct. fårmindre/meget mindre lyst)

10. Når min lærer tror på, at jegkan: 91pct. får større/meget større lyst(1 pct.får mindre/meget mindre lyst)

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvad giver dig lyst til at lære, har Megafon spurgt 616 skoleelever. De fleste svarer "god stemning i klassen".

Hvad betyder mest for din lyst til at lære? "Ro i klassen", svarer eleverne.

Det er to af de vigtigste resultater i en ny undersøgelse, som Megafon har lavet for Egmont Fonden. En gruppe såkaldte læringseksperter opstillede 55 parametre, som eleverne kunne vælge imellem, og de, der scorer højt handler om, at eleverne har det godt i klassen.

Altså: Hvis der ro i klassen, god stemning, godt kammeratskab og læreren er sjov, så stiger elevernes lyst til at lære.

Omvendt dræber det elevernes lyst til at lære, hvis de føler sig presset af forældrene og lektier. Lære-lysten falder også, hvis eleverne bliver opdelt efter, hvor dygtige de er, eller efter køn. Undersøgelsen er et startskud til en donation til skoler, kommuner, forskere, organisationer og andre, der har ideer til, hvordan skoleelevers lyst til at lære kan vækkes yderligere.

 

Egmont Fonden donerer 70 millioner til skoleudvikling