Udmeldingen fra ministeriet lægger op til, at brugerne kan vurdere og dele viden om kvaliteten og brugen af forskellige digitale læremidler på fremtidige distributionsplatforme.

Nu skal lærerne have lettere adgang til digitale læremidler

Ministeriet for Børn og Undervisning åbner nu op for, at kommercielle distributionsplatforme kan bruge information om tilskudsberettigede digitale læremidler fra Uni-C’s materialeplatform, hvis de lever op til en række krav. It-vejlederne havde dog foretrukket en offentligt styret løsning.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Åbningen for de kommercielle distributionsplatforme har været længe undervejs og har været meget efterspurgt af både skoler, leverandører og kommuner, fortæller vicedirektør i Kunder og digitalisering hos Uni-C Jakob Harder.

"Materialeplatformen indeholder faktuelle informationer om læremidler, og vi kunne se et behov for, at læremidler bliver gjort mere tilgængelige for brugerne, det vil sige lærere, pædagogiske konsulenter i kommunerne og andre som er involveret indkøb af læremidler."

Fravalg af offentligt styret it-platform I stedet for at lave en offentlig distributionsplatform, for eksempel en udvidelse af Materialeplatformen, som indeholder en række informationer om tilskudsberettigede digitale læremidler, har Uni-C valgt at stille informationerne til rådighed for it-leverandørerne.

"Vi ser gerne, at der kommer flere forskellige bud på distributionsplatforme. Hvis flere aktører kommer med forslag, så tror vi, det giver bedre løsninger. Samtidig kan konkurrence jo betyde noget både i forhold til pris og løbende kvalitetsudvikling og udvidelser og sammenhænge til andre områder, for eksempel learning management-systemer. På den måde, kan vi komme langt videre ved at aktivere markedet end vi kunne med bare én offentlig platform," vurderer Jakob Harder.

Tilskudsliste er ikke garanti for gode digitale læremidler

Krav til platforme I forbindelse med, at distributionsplatformene får mulighed for at bruge informationerne fra Materialeplatformen, Uni-C  udstukket en række myndighedskrav.

Blandt andet skal distributionsplatformene anvende åbne standarder, videreformidle information om læremidlernes relation til Fælles Mål. Samtidig skal forlagene stille de data, som de har gjort tilgængelige på Uni-C's materialeplatform - med nogle ganske få undtagelser - være tilgængelige for alle distributionsplatforme (se fuld liste af krav til distributionsplatformene i linket til højre).

"Vores håb - og det er det, der ser ud til at ske - er, at der er flere og også gerne andre end dem, der er i markedet for læremidler, der udvikler distributionsplatformene. Konkurrencen understøtter, at der ikke er særligt interesse i at sælge nogle bestemte produkter, men i stedet i at forøge og forbedre anvendelsen af it i undervisningen. kan udgøre et problem hvis vi ser en enkelt platform, som 'gifter sig' med et eller få forlag og primært forsøgte at afsætte deres produkter ved at presse andre ud af markedet. Derfor holder vi selvfølgelig øje med området," siger Jakob Harder.

Forlag afviser ministeriet: Vi sælger ikke læremidler i bidder

Frygter halvdårlige løsninger Formand for it-vejlederforeningen John Klesner ser som udgangspunkt adgangen til distributionsplatforme, der lever op til centralt sikrede kvalitetsstandarder som en serviceforbedring for lærere og skoler.

"Distributionsplatforme, der sætter en direkte kobling til Fælles Mål, gør det nemmere at synliggøre og administrere, hvordan læringsmålene er knyttet til de forskellige digitale læremidler og forløb, som platformene kommer til at rumme," siger han.

Eksperter: Populære læringsspil er 'tæt på ubrugelige'

John Klesner anerkender, at flere konkurrerende platforme kan skabe noget udvikling på markedet. Alligevel havde han foretrukket, at Uni-C i stedet havde udvidet deres eksisterende Materialeplatform, som indeholder en række af de informationer, nye distributionsplatforme skal bygge på.

"Jeg har svært ved at se, at det danske skoleområde kan skaffe den nødvendige økonomiske forudsætning for at opretholde en udvikling, som sikrer gode platforme til en fornuftig pris. Så der er en risiko for, at vi ender med nogle halvdårlige produkter. Jeg havde helt klart hellere set, at Uni-C's materialeplatform blev revideret, så vi havde en fælles platform at arbejde på," siger han.

Markedet er stort nok til flere produkter Markedet kan dog godt understøtte konkurrerende distributionsplatforme, vurderer Mathias Bruun, direktør for KMD's skoleområde.

"Jeg tror, at markedet er stort nok til flere produkter. Og jeg forestiller mig, at der kommer meget forskelligartede platforme, både med smalt og bredt fokus," siger han.

KMD udfordrer forlagene med ny portal for lærere

KMD har allerede en distributionsplatform, KMD Education, som fokuserer meget bredt, men Mathias Bruun tror ikke nødvendigvis KMD's model er den eneste, lærerne vil få at se.

KMD Education tjener penge ved at skoler og kommuner laver aftaler med dem, hvor platformens brugere betaler for adgangen. Det vil stadig være muligt med de nye krav til platformene, og Mathias Bruun vurderer ikke, at KMD Education som sådan vil gennemgå de store ændringer i forbindelse med ministeriets udmelding om distributionsplatformene.

"Der er nogle steder, hvor der er behov for, at vi foretager nogle små tilpasninger, men der er ikke noget i udmeldingen, som ændrer radikalt ved vores platform," siger han.

Læs mere

Læs udmeldingen om rammerne fordistributionsplatforme her.