Centerleder for videncenteret Læremiddel.dk, Thomas illum Hansen, vurderer, samarbejdet skal ses som et forsøg på at sætte sig på både markedet og udviklingsmiljøet inden for digitale læremidler.

Forlag samarbejder i kampen om it-millionerne

Gyldendal har netop indgået et samarbejde med det yngre forlag Mingoville, hvor Gyldendal skal markedsføre Mingovilles produkter, mens Mingoville koncenterer sig om udvikling. Samarbejdet skal sikre de to forlag den størst mulige del af millionerne fra den statslige it-pulje, vurderer centerleder for Læremiddel.dk.

Publiceret

Elementer i samarbejdsaftalen:

- Gyldendal overtager markedsføring og salg af Mingovillesprodukter i Danmark

- Gyldendal bringer kapital ind i samarbejdet, som skal brugestil at øge salgsindsatsen i udlandet dramatisk

- Gyldendal og Mingoville skal i fremtiden samarbejde omudviklingen af nye digitale læremidler

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Samarbejdet mellem de to forlag har været flere måneder undervejs, og for det nye forlag Mingoville var muligheden for at kunne fokusere på rollen som udviklingshus en vigtig motivationsfaktor, fortæller forlagsdirektør Stephan Stephensen.

"Vi fokuserer meget på udlandet, så det var vigtigt for os med en dansk partner, som var stærk på salg og marketing her i Danmark. Det handler også om at kende sine forcer. Vi er dygtige til at udvikle, producere og lave nye ting, mens salg og markedsføring virkelig er en spidskompetence for Gyldendal", siger han.

Nu kommer de første 50 millioner til digitale læremidler

Mingoville-direktøren kan ikke udelukke, at samarbejdet mellem Mingoville og Gyldendal på sigt vil føre til en egentlig fusion.

"Gyldendal får mulighed for på sigt at komme ind og blive aktionær i Mingoville, og direktøren for Gyldendal Uddannelse, Hanne Salomonsen, kommer ind og bliver bestyrelsesmedlem", siger han.

Opruster for at sætte sig på markedet Ifølge Thomas Illum Hansen, centerleder for videncenteret Læremiddel.dk, kan samarbejdet mellem Gyldendal og Mingoville ses som et led i en konkurrence om markedsandele med for eksempel Alinea, der har Egmont-koncernen i ryggen og er en anden stor spiller på markedet for digitale læremidler.

"It-millioner kommer for sent til næste skoleår"

Denne konkurrence er blevet skærpet i forbindelse med de netop frigivne 50 millioner til kommunernes indkøb af digitale læremidler, og forlagene vil hver især have så stor en del af kagen, som muligt.

"Det er klart, at når Mingoville og Gyldendal slår deres viden og erfaring sammen, så styrker de deres position og udviklingspotentiale. Gyldendal har traditionelt satset på at producere indhold til det danske marked, hvor Mingoville har eksperimenteret mere med formen og med spilbaserede digitale universer, der matcher et globalt marked", siger Thomas Illum Hansen.

It-vejledere savner mål for brugen af digitale læremidler

Udviklingsmiljøet i Danmark inden for digitale læremidler er ikke særlig stort, og Thomas Illum Hansen vurderer, at der bliver rift om de folk, som har kompetencerne.

"Så fra Gyldendals side kan det også ses som en indsats for at sikre sig en større del af udviklingsmiljøet".

Opkomlinge truer de gamle forlag Mens de første generationer af digitale læremidler fra de store forlag som for eksempel Gyldendal havde mange ting tilfælles med almindelige bøger, så er Mingoville ifølge Thomas Illum Hansen et af de forlag, der gik andre veje i forhold til udviklingen af digitale universer.

Lærere må ikke frit bruge digitale lærebøger

Forlaget har stor succes i udlandet og har 1,5 millioner registrerede brugere i lande som Chile, Portugal, Indien og Vietnam og har desuden netop solgt 100.000 licenser til matematikprogrammer i USA.

"Mingoville har været gode til at udvikle grænseoverskridende læremidler i mere end én forstand. Men man må heller ikke glemme, at flere af de her lande har en skoletradition, der adskiller sig fra den nordiske tradition ved mere disciplin og færdighedstræning, og det kan være med til at forklare interessen for Mingovilles læringsspil", siger Thomas Illum Hansen.

Der er dog flere nye danske forlag, som tænker nyt i forhold udvikling og salg af digitale læremidler, hvilket udfordrer de traditionelle forlag, vurderer Thomas Illum Hansen.

"Flere af de små forlag, for eksempel Digtea, ConDidact og Clio Online, har været gode til at sælge digitale læremidler. De er kreative til at finde nye veje på markedet", siger han.