Klasselokalerne i landets folkeskoler er statistisk set mere blandede end i privatskolerne, viser ny undersøgelse fra AKF. Privatskolerne er væsentligt mere polariserede og er mere tilbøjelige til at have en høj andel af enten resursestærke eller -svage børn end folkeskolerne.

Rige børn samler sig på privatskoler

Ny undersøgelse fra AKF viser en klar overvægt af resursestærke børn på landets privatskoler i forhold til folkeskolerne. Til gengæld er der også privatskoler, især i hovedstaden, som har en høj andel af resursesvage børn. Privatskolerne oplever derfor en højere grad af polarisering end folkeskolerne gør.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fædre til elever på privatskoler har gennemsnitligt en disponibel indkomst på næsten 29.000 kroner mere om året end fædre til en folkeskoleelev. For mødrenes vedkommende er tallet godt 8500 kroner højere for mødre til privatskoleelever.

Desuden er elever på privatskoler i højere grad enebørn, har oftere forældre med længerevarende uddannelser og er sjældnere skilsmissebørn end elever i folkeskolen.

Det viser en ny rapport fra Anvendt Kommunal Forskning, AKF. Undersøgelsen er gennemført ud fra registeroplysninger om samtlige 659.710 danske elever fra 0. til 10. klassetrin i skoleåret 2009/2010.

Nogle privatskoler tager slæbet - andre tager pengene Gennemsnitligt på landsplan viser rapporten ikke enorme forskelle på elevsammensætningen på offentlige og private skoler. Undersøgelsen indikerer imidlertid, at der er en del af privatskolerne, som i høj grad befolkes af meget resursestærke elever,  både målt i forhold til forældrenes resurser og elevernes egne resurser.

Rent gennemsnitligt bliver dette dog udlignet af, at der samtidig er privatskoler - især i København og Frederiksberg - som har en høj andel af elever, hvis forældre har lav indkomst og lavt uddannelsesniveau.

Privatskolerne oplever derfor en højere grad af polarisering end folkeskolerne og er mere tilbøjelige til at have enten meget resursestærke eller -svage elever end folkeskolerne.

ADHD-børn går oftere i folkeskole Undersøgelsen viser desuden, at en højere andel af folkeskoleeleverne end privatskoleeleverne har modtaget antipsykotiske midler eller psykostimulanti, som for eksempel tages ved ADHD. Dog er forskellene ikke markante. Elever i folkeskolen har mellem 2,5 og 4 procentpoint større sandsynlighed for at have taget for eksempel ADHD-medicin end elever i privatskole.

Samtidig viser undersøgelsen en forskel på offentlige og private skoler i forhold til elevernes etnicitet. Mens en række privatskoler i hovedstaden har en høj andel af indvandrere, og privatskolerne er stærkest repræsenteret blandt skoler som har over 75 procent tosprogede elever, er der stadig en overvægt af privatskoler helt uden elever med anden etnisk baggrund end dansk. 7,73 procent af eleverne i privatskoler går på en skole uden elever med anden etnisk baggrund. For folkeskoler er tallet 2,15 procent.