Studier viser, at børn med ADHD bliver søvnige i løbet af dagen, fortæller læge Anne Virring Sørensen.

Søvnproblemer giver børn med ADHD udfordringer i skolen

Mange børn med ADHD har svært ved at falde i søvn om aftenen. Danske forskere forsøger at finde ud af, om det skyldes børnenes uro, eller om det er den manglende søvn, der fører til uro i kroppen. Resultatet kan få betydning for behandlingen.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvis reguleringen af søvnen ikke fungerer optimalt gennem døgnet, kan man blive søvnig i løbet af dagen med tendens til at dagdrømme. Selv om man har åbne øjne, sker der ændringer i hjerneaktiviteten, og hvis man på måde hviler i løbet af dagen, kan det blive svært at falde i søvn om aftenen. Søvnighed gør det også svært at koncentrere sig i længere tid ad gangen, og man får uro i kroppen.

"Studier viser, at børn med ADHD bliver søvnige i løbet af dagen. Hvis man er søvnig, kan man ikke tage imod lærerens flerledede beskeder, man kan ikke holde fokus, og man har svært ved at indlære og overskue både fagligt og socialt. Vi er ret sikre på, at en gruppe af børnene er forstyrret markant af søvnproblemer, og at det er med til at gøre dem uopmærksomme og urolige, både grov- og finmotorisk", siger læge og klinisk assistent Anne Virring Sørensen fra Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center i Risskov ved Aarhus. Hun er tovholder på forskningsprojektet "Søvnmønstret hos børn med ADHD før og efter behandling".

Forskerne forsøger at nuancere diagnosen

Forskerne forsøger at afdække en sammenhæng mellem søvnproblemer og ADHD hos børn fra 8 til 12 år. I andre undersøgelser har børnene sovet på et hospital, men her bliver cirka 80 børn undersøgt i deres eget hjem med transportabelt udstyr til at registrere søvn.

"Vi måler på kvaliteten af deres søvn - hvor lang tid de er i de forskellige søvnstadier - og på deres vejrtrækning, hjerte, puls og bevægelser med benene. Vi ved ikke ret meget om, hvad der giver børnene uro, så vi forsøger at blive mere nuancerede på diagnosen, og på hvad der ligger til grund for børnenes opmærksomhedsproblemer, så man kan blive mere præcis i behandlingen. Det kan være, der skal søvnpædagogik til", siger Anne Virring Sørensen.

Nogle falder hurtigt i søvn

Folk uden ADHD, men med søvnforstyrrelser har symptomer, der ligner ADHD. De er urolige, har svært ved at skabe sig overblik og ved at kapere mange informationer på en gang.

"Vi kender også alle reaktionen fra et toårigt overtræt barn. Søvn og ADHD er meget komplekse neuronetværk i hjernen, som spiller ind over hinanden. Børn med ADHD har lidelsen hele døgnet, så vi undersøger børnene i vores projekt både nat og dag. Vi har blandt andet bedt dem bedt dem lægge sig til at sove i fire gange 20 minutter med elektroder på hovedet for at måle på deres træthed om dagen. Nogle faldt hurtigt i søvn, mens andre lå vågne".

Måske holder medicin børnene vågne

I det omfang børnene i projektet senere bliver medicineret, vil forskerne måle på deres søvn igen.

"Vi ved, at gængs ADHD-medicin øger børnenes vågenhed. Selv om stoffet ligner amfetamin, bliver børn med ADHD mere rolige af det. Spørgsmålet er, om medicinen regulerer deres søvn og vågenhed, som styres af hormoner gennem hele døgnet. Det er som en vippe. I det ene yderpunkt falder man i søvn, og når vippen vipper den anden vej, er man vågen. Vi vil gerne finde ud af, om medicinen betyder, at de er vågne hele dagen og får en bedre søvnkvalitet om natten", siger Anne Virring Sørensen, der regner med at kunne fremlægge sine forskningsresultater i 2014.